Підтримати проект
регіональні новини
Написати нам
Міхаль Ольшевскі: “Навчання більш вартісне, коли ти вчишся сам”
26 Листопада, 15:36
logo-black

Міхаль Ольшевскі: “Навчання більш вартісне, коли ти вчишся сам”

Марія Оринчак

Серед головних проблем української освіти – плагіатство у дисертаціях, дипломних роботах і навіть у шкільних творах. У Європі боротьбу з плагіатом розпочали вже давно. У Польщі цим займається організація Plagiat.pl. Близько чотирьох років ця компанія працює і в Україні. LMN поспілкувалась з директором Plagiat.pl Міхалем Ольшевскі.

Наскільки проблема плагіатства актуальна в нашій країні?

На жаль, виглядає, що в Україні свідомість в плані інтелектуальної власності дуже низька. Особливо, коли йдеться про академічний плагіат. Саме він є основною проблемою і спричиняє ряд інших. Ми хочемо трохи покращити ситуацію в тому плані, тому співпрацюємо з українськими навчальними закладами.

Одним із завдань закладів вищої освіти  є не стільки дати конкретні навички, скільки навчити молодих людей вчитися. Коли студент плагітує, копіює когось, то сам собі шкодить. Якщо він хоче просто здобути диплом для галочки, то складно переконати його дійсно вчитись. А якщо людина справді хоче вчитися, то очевидно, що має розуміти безкорисність плагіатства. Більш вартісне навчання, коли ти вчишся сам.

Як це пояснити студентам?

Перш за все це має присікатись на рівні школи та сім’ї. Щоб батьки не шукали дітям твори в інтернеті, тощо. Буває, й самі ж вчителі радять учням, часто ще з середніх класів, копіювати з інтернету різні чужі роботи.

Вважаю, інколи причиною є брак освіченості у цьому питанні, а починається, повторюся, це все зі школи. Потім все це переноситься і в університети. Ми завжди кажемо, що краще навчати і запобігати, аніж потім боротись з науковим плагіатством. Кожен має почати з себе.

Який метод боротьби з плагіатством ефективний?

У нас в Польщі ми ставимо у приклад авторитетних людей, які демонструють, що можна жити і не плагітати. Але є й «технічний» спосіб. Наприклад, в таких країнах, як Голландія, кожна школа має систему антиплагіатну, яка ставить бар’єр перед плагіатством.

У Польщі ми від самого початку підходимо до того, щоб боротьба з плагіатом була врегульована на законодавчому рівні. Система антиплагіату діє так, що роботу студента перевіряють на предмет плагіату в кількох джерелах.

А як борються з плагіатом на державному рівні в Україні?

Виглядає, що Міністерство освіти і науки рухається у правильному напрямку в сфері інтелектуальної власності та боротьби з плагіатом.

В Україні вже прийняті рекомендації стосовно боротьби з плагіатом, стаття 42 Закону України про освіту говорить про боротьбу з академічним плагіатом.  Також в Україні є обов’язковою публікація дисертацій на сайтах вишів з метою уникнення плагіату. Тобто якісь кроки є, зараз ми очікуємо від Ганни Новосад продовження цих реформ. До речі, вона була однією з тих, хто проводив консультації щодо підписання Меморандуму між нашою компанією та МОН. Єдине, що ми вважаємо трохи неправильним, Міністерство більше бореться з плагіатом у дисертаціях, але не менш важливою є боротьба з плагіатом на рівні студентських робіт.

У чому суть Plagiat.pl?

Це платформа для перевірки текстів на плагіат. Нею можуть скористатися, зокрема, викладачі і студенти.  Ми проводимо у вузах роз’яснювальну роботу, щоб пояснити – яку користь ця платформа може принести.

Наша фірма заснована в Польщі 17 років тому. Впродовж цих років ми допомагаємо в боротьбі з академічним плагіатом. Кілька років тому ми зауважили, що на Заході Європи антиплагіат існує вже багато років. А в нас того ще не було, тому ми вирішили впроваджувати світові стандарти. Оскільки у Польщі ця система вже функціонувала добре, ми почали виходити на міжнародний ринок – працюємо в Україні, Румунії, Азербайджані,  Казахстані і навіть у Колумбії та Болгарії.

Які львівські вузи з вами співпрацюють?

Львівська політехніка, Академія сухопутних військ, аграрний, ветеринарний та лісотехнічний університети, Академія мистецтв. Також співпрацюємо з національними університетами внутрішніх справ і фізичної культури.

Застосування Plagiat.pl там вплинуло на академічну доброчесність?

З розмов з викладачами я розумію, що так. Кожен виш, який починає використовувати систему антиплагіату, каже, що дипломні роботи стають значно якіснішими з кожним роком. Щоразу більше студенти намагаються працювати самостійно.

Взагалі, в Україні ми маємо  понад 80 партнерів, серед яких найбільші українські університети – Харківський національний університет імені В. Каразіна, Сумський державний університет, Національний медичний університет імені О. Богомольця. Співпрацюємо близько чотирьох років. Це непростий процес. Що більший виш, тим більше часу потрібно, аби впровадити систему. Багато закладів думають, що з введенням антиплагіату, вони ускладнюють собі роботу, хоча насправді це не так.

На які країни варто орієнтуватись Україні у боротьбі з академічним плагіатом?

Постсоціалістичні: Польща, Румунія, Болгарія. Оскільки тут старт завжди схожий. Варто черпати з досвіду різних країн і припасовувати найкраще до своєї ситуації.

Багато українських студентів обирають навчання у Польщі, аргументуючи, що воно більш якісне. Що варто з польської освіти адаптувати для України?

Найкраще було б, якби українські студенти, які провчились у Польщі, повертались сюди і займались викладацькою діяльністю. Вони б розуміли, як це зробити найкраще, що найважливіше використовувати.

 

Фото: з відкритих інтернет-джерел.

  • 0
  • 163
Схожі новини