«Приховані суми іще більші»: офіційно партії витратили на агітацію понад півмільярда гривень | Львівська мануфактура новин
Підтримати проект
регіональні новини
«Приховані суми іще більші»:  офіційно партії витратили на агітацію понад півмільярда гривень
14 Липня, 11:56
logo-black

«Приховані суми іще більші»:  офіційно партії витратили на агітацію понад півмільярда гривень

Дмитро Гнатій

Станом на 10 липня політичні партії витратили на виборчу кампанію понад 506 млн грн.

Про це повідомляє рух ЧЕСНО з посиланням на дані ЦВК.

“Слуга народу” витратила найбільше – 96,9 млн грн, “Радикальна партія Олега Ляшка” – 73 млн, “Голос” – 71,6 млн, Українська стратегія Гройсмана – 61,2 млн, Опозиційний блок – 55 млн, “Європейська Солідарність” – 47,2 млн, “Батьківщина” – 35 млн.

 

“Традиційно партії найбільше витрачають на рекламу у ЗМІ, насамперед на телебачення. На це пішло 411,5 мільйонів гривень, або 81% від загального обсягу витрат”, – йдеться в повідомленні.

 

Партії звітують про витрачені кошти з рахунку виборчого фонду.  Найбільше грошей зібрала “Радикальна партія Олега Ляшка” – 98,2 млн грн. Найменше – “Батьківщина” – 35,4 млн.

 

«Цифри вражають. Адже це лише офіційні дані. Тіньове та приховане фінансування виборчих кампаній іще більше, – коментує LMN політолог Олексій Роговик. – По-перше, багато кандидатів традиційно оплачують деякі послуги готівкою. Мова і про агітаторів, і консультантів, і доплати членам виборчих комісій та офіційним представникам, і про замовлення неофіційних соціологічних опитувань виборців. Команди деяких кандидатів займаються «чорними справами»: поширюють фейки про суперників, зривають політичну агітацію опонентів і так далі. Це теж коштує. Не гребують деякі прямим підкупом виборців чи авторитетних осіб задля агітації. Окрім того, «витрати» йдуть на технічних кандидатів, підкуп кандидатів-союзників.

 

По-друге, мова про «джинсу», тобто приховану оплачувану політичну рекламу у медіа. Часто замовні матеріали розміщуються за гроші у вигляді завуальованих статей чи новин. Окрему увагу варто звернути на тіньове фінансування мереж ботів у соціальних мережах та агітаційних сіток в Інтернеті.

 

По-третє, часто партії та кандидати використовують громадські організації, щоб приховати свої реальні витрати. На цих виборах ми вже бачили дочасну політичну рекламу, тобто розміщені білборди та іншу продукцію до реєстрації кандидатів і до реєстрації ними виборчих фондів. Це означає, що оплачувалась така реклама не з офіційних джерел, які буває складно прослідкувати».

Фото: Факти ICTV

Відео