Підтримати проект
регіональні новини
Написати нам
У Зеленського оприлюднили стенограму розмови з главами фракцій: найважливіші цитати
31 Травня, 08:07
logo-black

У Зеленського оприлюднили стенограму розмови з главами фракцій: найважливіші цитати

Оприлюднена стенограма зустрічі президента Володимира Зеленського з керівництвом Верховної Ради та лідерами парламентських фракцій.

«У зв’язку з численними запитами публікуємо повну стенограму зустрічі Володимира Зеленського з керівництвом Верховної Ради та лідерами парламентських фракцій і груп, яка відбулась 21 травня 2019 року», – йдеться у повідомленні.

Ця зустріч відбувалась напередодні голосування за пропозиції щодо зміни виборчого законодавства. На наступний день народні депутати не підтримали пропозиції Зеленського щодо скасування мажоритарної складової виборів, а також зниження прохідного бар’єру до Верховної Ради з 5 до 3%.

Враховуючи політичний резонанс навколо цієї зустрічі LMN проаналізувала текст стенограми і виділила найважливіші заяви та цитати в частині дискусії про розпуск парламенту та зміну виборчого законодавства.

Стенограма зустрічі показала, що більшість фракцій не давала прямої згоди на підтримку законодавчих ініціатив президента.

 

Щодо законності розпуску Верховної ради України.

 

«Парубій А.В.:

Я, станом на зараз, не бачу жодної конституційної підстави для Указу про розпуск парламенту. На зараз, більш того, ми перебуваємо в процесі конституційному консультацій по створенню нової коаліції. І у тих консультаціях бере участь багато фракцій, які тут присутні. Я не знаю яким чином завершаться ці консультації, але цей процес розпочався 17 травня і згідно Конституції він має тривати до 17 червня. Фактично тоді ми можемо і будемо мати підстави для проведення консультацій з приводу передчасних виборів. Я в даному випадку хочу говорити як людина, яка опирається на законну Конституцію. Я розумію, що є суспільний запит. І суспільна доцільність..

 

Зеленський В.О.:

– Це найголовніше.

 

Парубій А.В.:

– Ні, Закон найголовніше. Я вважаю, що найголовніший Закон. Ви знаєте, що після Майдану був, наприклад, суспільний запит, щоб тих, що голосували за 16 січня щодо них були суспільні запити специфічні. Але бійці самооборони їх захищали, захищали кожного з них від юрби, тому що ми розуміли, що є державні інституції і якщо ми тільки відійдемо від букви Закону, від букви Конституції, тут же…

Коли гарант Конституції в перший день може чинити дії, які порушують Конституцію, це може мати дуже погані наслідки для держави в цілому.

Я це усвідомлюю, що з моменту, коли буде підписаний Ваш Указ, фактично вибори є неминучими і повірте тоді ніхто не боїться, ні хто не боїться виборів. Ми чесно йшли, кожен по-своєму, мені не соромно за жоден день своєї роботи. І я знаю, що ніякий судовий позов не може їх зупинити. Бо судовий позов може бути поданий, але він буде розглянутий судом по суті вже тоді, коли буде сформована нова Верховна Рада України. І тому я цілковито усвідомлюю, що Ваш Указ може бути підписаний, але я питаюсь Вас: “Пане Президенте, на підставі чого Ви плануєте підписати Указ про розпуск Верховної Ради України? На основі чого Ви зробили публічну заяву про те, що Ви розпускаєте Верховну Раду України?”

 

Ляшко О.В.:

– Рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України приймається Президентом України після консультацій з Головою Верховної Ради України, його заступниками та головами депутатських фракцій Верховної Ради України.

У мене по процедурі питання нашої зустрічі скажіть, будь ласка, в якості кого за цим столом, де ідуть консультації, присутня, вибачте я не знаю як ваше прізвище? Як Вас звати і хто Ви? Представтесь будь ласка, хто Ви є, яку Ви займаєте посаду і яке Ви, відповідно до статті 90 Конституції України берете право у консультаціях про розпуск Верховної Ради?

 

Богдан А.Й.:

– Моя фамилия Богдан, звати мене Андрій. Я на даний час є Радником Президента України з правових питань. Я надаю йому консультативну допомогу з питань юридичних і політичних.

Пан Президент має право визначати круг осіб, які знаходяться в даній кімнаті, в тому числі і технічний персонал, до якого на даний момент, я відношусь.

 

Зеленський В.О.:

– Олег Валерійович, ми поважаємо Вашу думку, я поважаю моїх радників і поважаю членів моєї команди. У нас зараз зустріч з приводу консультації, я до речі з Вами консультацію вже в коридорі провів. Я Вас запитав, а Ви мені сказали, що в принципі Ви не проти, правильно Ви сказали чи Ви проти?

 

Ляшко О.В.:

– Це не були консультації.

 

Сироїд О.І.:

– Те що стосується дочасного припинення повноважень. Я попри те, що я юрист, я розумію, що ми зараз можемо багато говорити про юридичні тонкощі. Але я так само розумію, що відповідаючи на запит суспільства Ви можете ухвалити це рішення, воно буде підтримане і воно буде великою мірою виправдане.

І це все підірвало довіру до парламенту, що сьогодні дає можливість казати про дострокові і чесні вибори. І упиратися в цьому немає сенсу, якщо треба передчасні вибори – значить треба їх робити.

Ви говорили про мир і на мир дуже реагували в одному із кутків парламенту і це була дуже дивна реакція, для мене принаймні.

Але так само я би очікувала і так само люди мене запитували – а де згадка про тих, хто спричинили до війни, бо, на жаль, ніхто з них не був покараний і вчора багато, хто з них радів.

Я думаю, що дуже важливо почути відповіді на ці запитання.

 

Зеленський В.О.:

– З приводу дострокового припинення повноважень Верховної Ради, ви все закінчили з початку своєї промови, тобто Ви нормально до цього відноситеся?

 

Сироїд О.І.:

– Так, я вважаю, що це рішення сьогодні виглядає для людей природньо.

 

Зеленський В.О.:

– Дуже дякую.

 

Ляшко О.В.:

– Оксано, а про порушення Конституції закону нормально, все дотримуються?

 

Сироїд О.І.:

– Я Вам ще скажу, ми можемо сперечатися стосовно Конституції, але якщо політичне рішення ухвалить Президент, ми юридично його не зупинимо.

 

Зеленський В.О.:

– Дякую, будь ласка.

 

Тимошенко Ю.В.:

– Дорогі друзі, я хотіла би трошечки дисонанс тут в більшості промов сказати декілька слів про законність, незаконність розпуску парламенту.

По-перше, Якщо ми говоримо сьогодні про літеру закону, то якщо ми будемо йти по літерам закону, який за 28 років наплеяла Верховна Рада, я думаю, що ніколи в житті виробити жодної ситуації неможливо.

Існує дух верховенства права і дух справедливості, а мова йде про те, що всі знають, що з моменту виходу з коаліції третьої по чисельності за виходом фракція цієї коаліції не існувало. Це була абсолютна ілюзія і кожен раз якісь лобіські законопроекти на корупційній основі збиралася більшістю або під тиском кримінальних справ іноді надуманих.

Насправді, повноваження Президента достроково припинити роботу Верховної Ради наступив з того моменту, коли вийшла третя фракція з коаліції. Це, якщо говорити про дух справедливості. Це є правда.

Але я хотіла би звернути вашу увагу, що не тільки по цій обставині Президент має право розпускати парламент.

Згадайте 2007 рік, коли Президентом був Віктор Андрійович Ющенко. Справа в тому, що там взагалі була монолітна коаліція і Ви знаєте там вже практично доходило до 300-х голосів, щоб оголошувати імпічмент Президенту і тоді зовсім по іншій статті Конституції…

 

Ляшко О.В.:

– Там були інші обставини, ми склали мандат.

 

Тимошенко Ю.В.:

– Хвилиночку одну, ми складали мандати, аде це теж було. Так, тут є Указ Президента, який розписаний прекрасно, але крім того, дорогі друзі, є 102 стаття Конституції України, де написано, що Президент України є в тому числі гарантом додержання Конституції України і далі увага – прав і свобод людини і громадянина. І якщо ця Верховна Рада системна, кожного сесійного дня приймає рішення, які порушують справедливість, права і свободу людей, порушує все що можна порушити, корумпувала всю країну, в тому числі прийняття лобіських рішень. То Президент як гарант одержання Конституції прав і свобод людини може діяти абсолютно чітко в інтересах народу.

Більше того, якщо ви подивитеся 106 статтю Конституції України, то Ви побачите що чомусь законодавець написав “пункт 7 і пункт 8”. Перше – Президент призначає позачергові вибори до Верховної Ради України у строки встановлені цією Конституцією, а по-друге, припиняє повноваження. Так от припинення повноважень це як раз і є та частина про яку ми зараз говоримо.

А от призначення позачергових виборів, я думаю, за цією Конституцією Президент має право якщо він бачить що права і свободи людей грубо порушені і в нього не залишилося жодної можливості виправити цю ситуацію.

 

Хомутиннік В.:

– Шановні колеги! Шановний пане Президенте!

Щодо питання сьогоднішньої теми зустрічі дострокових виборів. Перше питання чи є правові питання для такого Указу. Ми всі маємо юридичний досвід, юридичний фах і багатий досвід роботи в парламенті. І розуміємо, що тут є певна колізія. Але ми також маємо і економічний досвід, і економічну освіту, і ми можемо рахувати чи є сьогодні в парламенті коаліція.

Тут два лідера фракції найбільших “Народний фронт” і “БПП”. Сьогодні в “Народному фронті” 81, якщо я не помиляюся, і в “БПП” 135. Навіть школяр може скоригувати ці дві цифри. І скільки буде, Олеже, якщо ти підсказуєш.

 

Ляшко О.В.:

– Я, на жаль, уже не школяр.

 

Хомутиннік В.:

– 216 голосів. Але 130 ніколи не було на табло – 100, 110 це було максимум. Це якісь екстремальні речі. Тому, якщо ми кажемо про те, чи є сьогодні підстави для розпуску парламенту, то давайте не будемо дурити один одного тут, а якщо ми дуримо тут один одного, то ми дуримо ще весь український народ.

Всі прекрасно розуміють, що цієї коаліцій вже давно не існує. І цей факт приховувався різними маніпуляціями чи просто це не так голосно казали як було треба, але сьогодні прийшов час відверто казати чи є коаліція, її немає.

 

Тимошенко Ю.В.:

– Якраз цим і порушена була Конституція останні два роки.

 

Москаленко Я.:

– Я дуже коротко, шановні колеги, більше по суті.

Я підтримую позицію Юлії Тимошенко і Віталія, те що у нас з 2016 року немає коаліції і я хочу нагадати що більшість людей, які сидять за цим Столом публічно виступали про те що коаліції немає і вимагали від Порошенка розпустити Раду.

 

Богдан А.Й.:

– Я як юрист і наша команда виходить з того, що є абсолютно повні всі повноваження Президента щодо розпуску парламенту згідно статті 90 Конституції України, оскільки на сьогоднішній день і два роки до цього не існувало коаліції у Верховній Раді.

Щодо чинного законодавства Конституція встановлює період протягом якого проводяться дострокові вибори – 60 днів. А Закон встановлює день в який мають проводитися самі вибори – це неділя. В даному випадку, якщо сьогодні публікувати Указ, то останньою неділею шестиденного терміну буде 14 липня.

Але 14 липня це буде не шестидесятиденний термін, а це буде 54 дні. І це буде дуже проблематично для ЦВК оголосити і провести вибори з повним дотриманням всіх процедур. Оптимальною датою публікації Указу є завтра це середа і відповідно шестидесятиденний термін закінчується в неділю

21 липня.

З нашої точки зору, ви звичайно можете мати іншу думку, термальним терміном датою публікації є завтра Указу і тоді буде повністю дотримана процедура. Для чого я це говорю?

 

Зеленський В.О.:

– З-го травня коли ми з Вами обговорювали дату інавгурації, Слава Богу вона пройшла, дякую за це. Але Ви знаєте, якщо би ми з Вами на наступний день, коли Ви мені сказали, що прийдуть всі голови фракцій, до речі, я приймаю Ваше вибачення, Олег Валерійович, що Ви не були. Ви нам сказали, шо Ви всіх зберете і ми з Вами приймемо цю дату.

Ми Вам сказали відверто, що 19-те ми хочемо, бо це неділя і ми не хотіли того що було вчора – перекриття вулиць. І тоді ми сказали: – “Будь ласка 19-те, якщо 19-те не прийме парламент, ви всі свідки, будь ласка, називайте 28-ме чи 1-ше самі згідно Конституції України.

І тоді на наші зустрічі, на нашому першому знайомстві, ми з Вами розмовляли в цілому про роботу парламенту, ми казали як це важливо. Я Вас запитався: –”А як же з приводу того, що два роки не існує коаліції?”. На що Ви мені сказали: – “А парламенту, в принципі, і в Європі і є багато країн, де немає коаліції і парламент без цієї коаліції працює нормально”. Це була Ваша репліка, це була Ваша цитата.

Тобто я не до того, що Ви зараз змінюєте позицію, що люди вийшли з коаліції, а фактично вони вийшли з того, що не було. Ви самі є Голова Верховної Ради і це засвідчили на нашому першому знайомстві. Ось, що я хотів Вам сказати з приводу коаліції.

Розпуск парламенту – це не моє політичне прохання. Це правда 4 % людей. Щось було не так там, може не всі там депутати, багато фахівців, ну щось не склалося. І це треба визнати просто чесно – 4 % підтримка людей цього парламенту. Тобто, я як гарант Конституції, я просто повинен це зробити ось і все, не порушуючи Конституцію. Тому що я гадаю, що я нічого не порушую.

В якій формі це зробити, я думаю, що ми можемо це зробити спокійно, наша юридична команда пропонує вам такий формат, якщо ви згодні – давайте це зробимо. І все.

 

Парубій А.В.:

– Неможна, нечесно і неправильно говорити і узагальнювати. Це був, коли говорять сьогодні теж про повагу до інституції це був удар по інституції не чесний і не правдивий.

Так само як і нечесно, і неправдиво було казати про Верховну Раду України “ВРУ” і як там “шайка дурних брехунів” чи як, я навіть не хочу пригадувати дослівний пост – це було нечесно.

Хочу Вам повідомити парламент працює. Тільки минулого тижня, позаминулого – Закон про мову, минулого – ДБР, ряд інших законів. Парламент працює, якщо порівняти його з попередніми скликаннями, може негарно говорити, ефективніше ніж попереднього скликання. І в мене просте питання на яке хочу отримати відповідь. Не юриста, я пана Андрія страшенно поважаю, я знайомий з багатьма його дуже цікавими юридичними висновками і рішеннями, мені цікава Ваша думка як Президента і позиція.

 

Зеленський В.О.:

– Андрій Володимирович, я дуже багато разів вже сьогодні відповідав Вам на це питання. Я гадаю, що не існувало коаліції з 2016 року, це перше.

Друге, це запит суспільства, а це і є найголовніше для мене як для Президента. Тому я є гарантом і захищаю людей України. Довіра до парламенту 4 % і для мене Ваша позиція, скажімо так, просто не зрозуміла мені Ваша позиція.

Коли Ви є Головою Верховної Ради України, довіра до якої так пала низько, а що таке довіра ми з Вами розуміємо. Довіра це відповідь на роботу. До речі, на роботу парламенту, це не значить, що про корочки чи про щось я звертаюсь до всіх. Ви мені, до речі, вже другий раз про пана Джамільова кажете одними і тими ж словами. Може ви забули, Ви мені це сказали, а я Вам сказав, що я до нього особисто не звертався.

 

Про зміну виборчого законодавства.

 

Ляшко О.В.:

– Я хочу Вам сказати, пане Президенте, що проведення виборів за старою виборчою системою це обман людей і чистої води авантюра. Ваше політичне рішення продиктовано, на мою думку, тільки одним: скористатися своїми рейтингами, щоб захопити більшість в парламенті.

Я хочу Вам нагадати, що більшість в парламенті мав уже Янукович і багато хто мав, чим вони закінчували? Тому захоплення більшості в парламенті при старій корумпованій виборчій системі це означає тільки одне, що Ви постанете перед тими ж проблемами перед якими поставали всі – Порошенко, Янукович, Ющенко і всі інші. Ви опинитеся в їхній ситуації.

Надія, яку сьогодні дають Вам люди, вона перетвориться дуже швидко в розчарування. Тому що збереження мажоритарної виборчої складової – це чистої води корупція. Якщо Ви хочете подолати цю корупцію, то треба не по вершках там, знаєте, того затримав, того затримав, а потім відпустив. А “зри в корень”.

Корінь корупції політичної в Україні – це виборча система. Тому я підтримую тих колег, які кажуть нам треба змінити виборчу систему. Давайте це зробимо. Є Виборчий кодекс, який нереально прийняти, там чотири тисячі поправок, ми його не приймемо. Є й інший закон, який передбачає, умовно кажучи закриті списки, його можна трансформувати, його можна переглянути.

 

Зеленський В.О.:

– А чому 20 у вас, а не 100 депутатів?

 

Ляшко О.В.:

– Тому що Ви надомною незаслужено сміялися.

 

Зеленський В.О.:

– Через це люди Вас не обирають.

 

Ляшко О.В.:

– Да і обрали Вас. І тепер сміятися боюсь, що будуть над вами.

 

Тимошенко Ю.В.:

– В принципі шанс при Вашій залізобетонній позиції є прийняти новий закон про пропорційні вибори, а хто “за” я можу Вам сказати – “Самопоміч” – “за”, “Опозиційний блок” в усіх його складах – “за”, “Народний фронт” мені здається, що неодноразово виступав за пропорційну систему точно …

Я думаю, що так само частину БПП складає партія “Удар” Кличка, вона там десь порядку 40 людей. Це значна частина БПП, вони будуть за це голосувати і розумієте, мені здається, що треба докласти всім нам просто надзусиль, тому що президентська посада – це нажаль, Вам доведеться постійно докладати зусилля.

Але Ви будете чистими перед людьми, які за Вас проголосували, що Ви не послали цей парламент, в принципі його можна послати далеко, ну Ви не послали цей парламент на вибори по старій системі, тому що Ви, як Президент, доклали надзусилля. І у Вас після цього все одне залишиться абсолютно законне повноваження розпустити цей парламент. І Ви його розпустите, тому що насправді це правильно. Ну по суті того розвивається в країні.

 

Хомутиннік В.:

– Щодо можливих змін в законодавство виборче, то безумовно кожна фракція має свою позицію і я можу оголосити нашу позицію. Ми будемо підтримувати, якщо буде на це згода Закон про відкриті списки, який був прийнятий в першому читанні, якщо він буде доопрацьований із пониженням бар’єру до 3 %, то, я думаю, що ми зможемо найти консенсус.

Чому цей Закон про відкриті списки, а чому не закриті списки. Відкриті списки в будь-якому разі приближають партію до людей, до виборців. Тому що систему із закритими списками ми вже проходили. І в парламенті при закритих списках формувалися такі міжфракційні об’єкти секретарок, водіїв, охоронців, які проходили в списках і ніхто не знав цих людей до моменту обранням їх народними депутатами і люди були здивовані, коли подивилися на справжній склад парламенту.

Тому, відкриті списки фактично це теж саме партійні списки, але з максимальним приближенням до людей це напевне мало би сенс.

 

Москаленко Я.:

– Наша депутатська група “Воля народу” підтримує таке Ваше рішення, що стосується зміни виборчого законодавства, вважаю на сьогодні його не можливим, тому що ми не можемо їх прийняти той закон який є прийнятий в першому читанні і те що він пройшов навіть в першому читанні 226 голосів, це такого свого роду була гра політична на той день.

Тим більше, що Конституційний суд дав вже відповідь. У нас вже є відповідь, Андрію Володимировичу?

 

Парубій А.В.:

– По чому?

 

Москаленко Я.:

– По Виборчому кодексу в першому читанні.

 

Репліка:

– Не має нічого. (Діалог в залі).

 

Москаленко Я.:

– Олег Валерійовичу, одну секунду, я хочу сказати на рахунок мажоритарщиків і хочу вам нагадати, що в 2014 році, якби не було

12 мажоритарщиків невідомо по якому курсу пішла би ця країна.

І я був ще не депутатом в 2006, 2007, 2008 році, коли закриті списки пройшли, ви знаєте як в народі називали політичні списки, це були злочинні організовані групи політичні і я це дуже добре пам’ятаю як проста людина.

Тому, сьогодні говорити про списки, про той закон який є, ми вибори ці просто не проведемо і ви це всі знаєте за цим Столом. Ми просто їх не проведемо в апріорі. Міняти їх “на коліні”, “на скаку” ми також цього не зробимо.

Введіть політичні сили під своїм брендами людей по мажоритарці і немає ніяких питань.

Дякую вам з увагу.

 

Сліпачук Т.В.:

– Є Кодекс належної практики у виборчому процесі і в ньому чітко вказано, що менш ніж за рік непотрібно змінювати принципи. В тому випадку, якщо ми маємо два місяці на позачергові вибори, то змінити за два місяці принципи виборчої системи недопустимо. Я поясню чому.

Центральна виборча комісія має бути по іншому проводити процес. Правова визначеність втрачається зовсім. Люди бачать зовсім іншу систему. Це питання. Це не демократично. Час нажаль втрачено, тому що я..

 

Богдан А.Й.:

– Щоб вносити зміни до Закону, а ми консультувалися з експертами в тому числі і міжнародними, і міжнародні експерти, які нам рекомендували в тому числі і різні посольства, вони бажають, більшість тут абсолютно права, що Україна потребує скасування можеритальної частини виборчої системи в Україні. І ми, наша юридична думка, політична може бути в Президента інша, я не знаю. Думка нашої юридичної команди, що це потрібно зробити. Але як це зробити, на жаль є декілька варіантів.

Перший варіант – це звичайно прийняття Виборчого кодексу, який знаходиться на розгляді парламенту, а ці консультації з народними депутатами дали відповідь, що це реалістично ми не можемо зробити.

Нам підсказали експерти міжнародні дуже хорошу думку внести правки до діючого Закону України про вибори народних депутатів.

В даному Законі України потрібно внести два технічні питання, які ми хотіли би вам запропонувати.

Перше, в діючому Законі просто скасувати цю частину статте, які відповідають за частину мажоритарну. І другу частину це на розгляд ваш як парламенту зменшити прохідний бар’єр для того, щоб були все-таки голоси для прийняття цього рішення.

 

Зеленський В.О.:

– До 3 %.

 

Богдан А.Й.:

– Прийняття такого Закону нам дає ще один позитивний меседж для міжнародників і для самої України в парламенті по партійній системі буде присутні 450 народних депутатів, а не 423, якщо я не помиляюся, які працюють на сьогоднішній день.

Дані зміни в діючого закону є ми можемо назвати їх технічними правками і такі технічні правки до Закону під час виборів було прийнято неодноразово. Це не є новий закон і це не є..

 

Тимошенко Ю.В.:

– Ми підтримуємо обидві складові і зняття мажоритарки, і зниження бар’єру.

І я думаю, що можна зробити третій пункт – це розшифрувати, щоб ще одну корупційну складову прибрати, коли за 3–5 мільйонів доларів із однієї фракції перекуповували тушок в іншої фракції, так? То можна уточнити в цьому законі як працює інтерактивний мандат. Тому що в Конституції…

 

Зеленський В.О.:

– Андрію Андрійовичу, скажіть, будь ласка, а хто підтримує мажоритарну систему, щоб ми знали? (Діалог в залі). Ні, з вас?

 

Тимошенко Ю.В.:

– Наша фракція буде в повному складі. І я думаю, що після всіх консультацій все одно треба внести і подивитися, хто буде голосувати за це, а хто ні, але у вас не буде вже..»

 

Фото: Радіо Свобода

Схожі новини