З 1 травня на всіх АЗС України в бензин додають спирт: як це вплине на ціни, авто та довкілля
Із 1 травня 2025 року всі автозаправні станції в Україні зобов’язані додавати до бензину щонайменше 5% біоетанолу — зневодненого спирту. Це передбачено законом, ухваленим Верховною Радою ще у 2024 році. Що це означає для водіїв, чи не зашкодить такий бензин двигуну, і як він вплине на ціни — розповів LMN аналітик консалтингової компанії «Нафторинок» Олександр Сіренко.
Біоетанол — це рідке паливо на основі спирту, яке додають до традиційного бензину. Його виробляють зі сільськогосподарської продукції, зокрема кукурудзи, і він є більш екологічним у порівнянні з викопними видами пального.
Із травня в Україні офіційно запрацювала норма про додавання не менше як 5% біоетанолу до бензину. Це має як екологічне, так і економічне обґрунтування.
«Спалювання спиртової частини пального менш шкідливе для довкілля. Це особливо важливо для великих міст, де рівень загазованості високий через велику кількість транспорту», — пояснює Сіренко.
Крім того, біоетанол дозволяє зменшити залежність від імпорту нафтопродуктів. Україна, маючи потужну аграрну базу, здатна виробляти до 500 тисяч тонн біоетанолу на рік. У найближчі роки цей обсяг може подвоїтись — в країні будуються три-чотири нових заводи.
Використання біоетанолу в якості домішки до бензину — світова практика. У країнах ЄС та США це вже давно норма, а в країнах Південної Америки вміст біоетанолу у паливі часто перевищує бензинову складову.
«Раніше ми закуповували бензин у Білорусі, але після початку повномасштабної війни у 2022 році припинили це робити й почали шукати бензин на найближчих ринках у Східній Європі. Там вже давно весь бензин містить біоетанол, тож цей продукт не є новим — ми імпортуємо й споживаємо його з 2022 року. Однак тепер з’явилося зобов’язання додавати щонайменше 5% біоетанолу, і я впевнений, що цей відсоток зростатиме після періоду адаптації», — додає аналітик.
«Наразі я не бачив окремого маркування, і поки що законодавство цього не вимагає. Проте вже є позначки в чеках — там зазначено: бензин А-95, Євро-5, Е5. Зараз така інформація є майже на всіх заправках»,- каже аналітик.
Контроль якості пального залишається у межах повноважень Держекоінспекції. Втім, поки що перевірки не стосуються безпосередньо вмісту біоетанолу, оскільки для цього ще не розроблено підзаконні акти.
«Поки що діють лише стандартні перевірки пального. У майбутньому перевірки, ймовірно, проводитимуться, і якщо хтось не дотримуватиметься вимог закону, до нього будуть застосовані штрафні санкції», — пояснює Сіренко.
Найбільше занепокоєння серед водіїв викликає питання: як нове пальне вплине на двигун автомобіля?
«Автомобілі та пальне в нас здебільшого з Європи. Часто запитують: якщо авто має 20 років, як воно пристосовується до нового пального? Відповідь проста: передусім потрібно звернутися до інструкції з експлуатації вашого автомобіля. Там вказано два ключові моменти — яку марку пального рекомендує виробник і який передбачений термін експлуатації авто. Я не думаю, що в інструкціях зазначено 20 чи 30 років — зазвичай йдеться про 7–10 років, після чого автомобіль потребує оновлення», — зазначає експерт.
Ціни на біоетанол формуються незалежно від нафтових ринків — вони більше залежать від цін на кукурудзу та ситуації на конʼюнктуру в Європі.
«Є окремо бензиновий ринок, який повторює рух цін на нафту у світі, і є ринок біоетанолу — він абсолютно відокремлений і більше залежить від цін на кукурудзу та ситуації на аграрному ринку Європи», — каже експерт.
За його словами, наразі ситуація на світових ринках склалася сприятливо: до 1 травня відбулося різке падіння цін на нафту, що спричинило зниження вартості бензину на біржах і в реальному секторі. Це дає Україні змогу м’яко пройти перехідний період.
«Прогнозувати ціну на пальне в довгостроковій перспективі складно, оскільки на неї впливає велика кількість чинників. Теоретично біоетанол часто дешевший за бензин, але наразі його частка в суміші становить лише 5%. Якби вона була більшою, можна було б прогнозувати суттєвіше здешевлення. У травні, незалежно від наявності біоетанолу, очікується зниження вартості бензину, оскільки в квітні ціна на нафту суттєво впала — більш ніж на 10%. У перерахунку на літри це означає здешевлення бензину до 8 гривень за літр», — пояснив Сіренко.
У перспективі на травень, за словами експерта, з урахуванням податків, очікуване реальне зниження становитиме близько 3–5 гривень за літр нової суміші з біоетанолом.
Найближчим часом наші менеджери дадуть відповідь