Підтримати проект
регіональні новини
Написати нам
Анна Филистин: «Рішення Президента України Володимира Зеленського про призначення двох суддів Конституційного Суду України законне»
04 Грудня, 12:35

Анна Филистин: «Рішення Президента України Володимира Зеленського про призначення двох суддів Конституційного Суду України законне»

Через політичні спекуляції рішення Президента України про призначення двох суддів Конституційного Суду України викликало великий ажіотаж і безпідставну критику. Як юристка, яка працювала у судовій та законодавчій гілках влади, маю обов’язок роз’яснити, що популістичні висловлювання про нелегітимність процедури призначення двох суддів Конституційного Суду України за квотою Президента України не ґрунтуються на чинному законодавстві. Процедура призначення дотримана. Правові підстави для такого рішення також були.

Зазначу, що  Президент України указом № 365/2021 від 17 серпня 2021 року утворив конкурсну комісію та затвердив Положення про проведення конкурсу для відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України щодо осіб, яких призначає Президент України.

Вперше в новітній історії України призначення суддів Конституційного Суду України відбулося у такий демократичний спосіб. До складу конкурсної комісії входили семеро провідних фахівців у сфері конституційного права, серед яких троє поважних представників міжнародних інституцій (Мірослав Вижиковський, Спиридон Флогаітіс, Богдан Футей). Документи на участь у конкурсі подали 22 особи, з яких були допущені 18. Саме з них комісія, шляхом відкритого голосування простою більшістю голосів від її складу, зобов’язана була ухвалити рекомендації щодо кожного кандидата і затвердити список кандидатів, рекомендованих на посаду судді Конституційного Суду України (пункти 6, 10 Положення про проведення конкурсу для відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України щодо осіб, яких призначає Президент України).

Відповідно до пунктів 6, 10 Положення про проведення конкурсу для відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України щодо осіб, яких призначає Президент України, конкурс охоплював шість етапів:

1) оголошення про початок конкурсу шляхом розміщення відповідної інформації на вебсайті Офіційного інтернет-представництва Президента України;

2) подання документів особами, які мають намір узяти участь у конкурсі;

3) розгляд конкурсною комісією поданих документів на відповідність вимогам до судді Конституційного Суду України, визначеним Конституцією України, Законом України «Про Конституційний Суд України», та прийняття рішення про допуск осіб до участі в конкурсі;

4) проведення спеціальної перевірки в порядку, передбаченому Законом України «Про запобігання корупції»;

5) проведення співбесід із кандидатами, допущеними до участі в конкурсі, та ухвалення рекомендації щодо кожного кандидата, складання списку кандидатів, рекомендованих на посаду судді Конституційного Суду України;

6) подання списку кандидатів, рекомендованих на посаду судді Конституційного Суду України, Президентові України для прийняття рішення про призначення на посаду судді Конституційного Суду України.

За результатами публічного конкурсу, який транслювався в прямому ефірі та є доступним для перегляду на YouTube, комісія рекомендувала Президентові України до призначення 7 кандидатів. З кожним із них  Президент України провів тривалі особисті співбесіди та указами № 596/2021, № 597/2021 від 26 листопада 2021 року призначив суддями Конституційного Суду України Олександра Петришина (президента Національної академії правових наук України) та Оксану Грищук (професорку Львівського національного університету імені Івана Франка). Ці особи є визнаними в науковому середовищі провідними вченими з конституційного права, теорії держави і права, прав людини, які зробили значний внесок у розвиток української юридичної науки.

Не вдаючись до аналізу політичних і псевдоюридичних коментарів, лише хочу ознайомити читачів з нормами права, які регламентують процедуру призначення суддів Конституційного Суду України. Вони не викликають двозначного читання, є простими і зрозумілими. Правомірність прийнятого Президентом України рішення підтверджується зазначеними положеннями.

По-перше, про початок конкурсу для відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду оголошується на офіційному вебсайті Президента України не пізніше ніж за три місяці до дня закінчення строку повноважень (частина 2 статті 12 Закону України «Про Конституційний Суд України»).

По-друге, особа набуває статусу судді Конституційного Суду з дня, що є наступним за днем призначення на посаду (частина 2 статті 18 Закону України «Про Конституційний Суд України»), однак суддя Конституційного Суду набуває повноважень з дня складення ним присяги на спеціальному пленарному засіданні Суду (частина 1 статті 17 Закону України «Про Конституційний Суд України»).

Отже, Президентом України зроблено лише перший крок. Жоден з призначених ним осіб не набуде повноважень і не приступить до виконання повноважень судді Конституційного суду до складання присяги та зарахування у штат. Саме тому всі публічні дискусії про нелегітимність рішень Президента є безпідставні та упереджені. Спеціальні пленарні засідання Конституційного Суду України для складання присяги суддями будуть скликані після припинення повноважень або звільнення з посад суддів, яких призначив Президент України за період 2013-2018 років. Президент діяв винятково у правовому полі в сучасний демократичний спосіб.

Щоб переконатися у правдивості зроблених висновків, достатньо прочитати постанову Конституційного Суду України № 11-п/2021 від 30 листопада 2021 року. Мене дуже непокоїть, коли маніпулюють громадською думкою. Людям  часто ніколи по-справжньому розібратися в усіх питаннях, що викликають збурення у суспільстві. Викрики «Все пропало!», «Рішення нелегітимне!», «Це перемога!» або «Зрада!»  дуже часто свідчать саме про такий обман і маніпуляцію. На моє переконання, коментувати будь-які рішення органів державної влади мають фахівці у галузі права, а не особи, які видають себе за активістів та експертів. Водночас дуже шкода, що деякі юристи, навіть із науковими ступенями, часто вдаються до замовних коментарів, довільно трактуючи юридичну подію, всупереч нормам чинного законодавства.

Довідка

Филистин Анна Орестівна обіймає посаду начальниці юридичного відділу Миколаївської міської ради, працювала на посадах помічниці народного депутата та помічниці судді Львівського апеляційного господарського суду, з відзнакою закінчила вищий навчальний заклад.

  • 0
  • 948
Схожі публікації