Бюджет 2025 спричинить збіднення населення та знизить спроможність місцевого самоврядування | Львівська мануфактура новин
Підтримати проект
регіональні новини
Бюджет 2025 спричинить збіднення населення та знизить спроможність місцевого самоврядування
23 Вересня, 19:06

Бюджет 2025 спричинить збіднення населення та знизить спроможність місцевого самоврядування

Як вплине бюджет 2025 на кожного українця? Чи зможе місцеве самоврядування і надалі допомагати військовим і чи готовий Уряд виконувати свої соціальні зобов’язання перед громадянами? Ці і багато інших питань стоять перед кожним мешканцем України сьогодні.

Проект Державного бюджету 2025 спрямований на послаблення ролі місцевого самоврядування як спроможної управлінської одиниці, що є першим кроком до знищення засад реформи децентралізації влади та послаблення економічної спроможності мешканців через зростання податків та зборів в формі, яка лягає на кінцевого споживача продукції та отримувача винагороди за виконану роботу (в формі заробітної плати).

З початку повномасштабних дій українці зіштовхнулися з значними інфляційними процесами та відповідно здорожчанням товарів та послуг, що негативно позначилося на спроможності кінцевих споживачів продукції. Громадяни (працівники, пенсіонери, соціально не захищені верстви населення) в таких умовах повинні були стати першим вибором держави в питаннях соціального захисту, однак військові дії внесли свої корективи, що уся країна сприйняла і зрозуміла, бо перш за все була допомога ЗСУ, де мешканці відіграли одну з основних ролей, щодня надсилаючи донати на забезпечення військовослужбовців. Однак, коли на третьому році війни Уряд прикриває свою бездіяльність та нарощення економічного потенціалу держави простим збільшенням ставок податків викликає питання доцільності та спроможності даних можновладців.

Проект Державного бюджету 2025 та Проект Закону України №11416-д стали показовими в питаннях неспроможності Уряду напрацювати пропозиції щодо покращення дестабілізаційних процесів та виходу підприємств з тіньового сектору, що мало б збільшити надходження не лише до Державного, а й місцевих бюджетів. Так, Уряд пішов найпростішим методом, без довгих роздумів та важких робочих буднів чиновників, відбулося найпростіше збільшення ставок податків та зборів та пропозиція зміни розподілу надходжень від платежів між місцевими та державним бюджетом. Такі дії не варто сприймати як перемогу Уряду у зростанні надходжень державного бюджету, а швидше як поразку демократії.

На сьогодні уже прийнято в першому читанні законопроект №11416-д, який в основному впливатиме на звичайних мешканців, та посилює бідність громадян в державі, основними пропозиціями прийнятими парламентом є:

  • підвищення військового збору з 1,5% до 5% – дане підвищення матиме вплив виключно на працівників, так з мінімальної заробітної плати в 8000 грн. замість 150 грн, які на сьогодні перечислялися в бюджет перераховуватиметься 400 грн, відчують таке зростання лише найменш захищені верстви населення, що є великим мінусом для людей;
  • авансові внески на автозаправних станціях, таке рішення є виправданим та знизить тіньовий сектор по сплаті податків та зборів з АЗС;
  • ФОП І, ІІ, IV груп сплачуватимуть військовий збір в розмірі 10% від мінімальної заробітної плати, тобто 800 грн;
  • 1% від доходів на всіх форм ФОП ІІІ групи, дану норму можна вважати обґрунтованою, та її запровадження було актуальним ще до початку повномасштабної війни. В питаннях ФОПів потрібно не просто збільшувати податки, а реформувати цілу систему;
  • 25% прибутку на фінустанови;
  • помісячна звітність ПДФО (для економічного бронювання), питання економічного бронювання в правильному його використанні мало стати питанням виходу підприємств з тіні по виплаті заробітних плат, однак Уряд не зміг вивести в повній мірі це питання в напрямку детінізації заробітної плати.;
  • 50% податок на прибуток банків у 2024 році, підвищення може бути виправданим лише в коротко чи середньостроковій перспективі, так як це призведе до зниження ставок по депозитах та підвищення відсотків за кредитами, які в умовах війни в державі стали для багатьох підприємств та і громадян умовою збереження власної економічної стійкості;

Другим кроком Уряду стало знекровлення спроможних територіальних громад через застосування механізму реверсної дотації, тобто вилучення коштів у спроможних громад до Державного бюджету України. В даному випадку Кабмін прикривається тим, що ці кошти підуть на дофінансування менш спроможних громад, проте не ставлять собі питання, чому за 5 років фінансової автономії громади не змогли наростити свій фінансовий потенціал?! Виникає дилема, при якій в час війни в державі, громади де діє спроможний менеджмент «карають» за нарощення фінансового потенціалу, а громади, які працюють в пів сили спонукають не покращувати власної економічної стабільності.

Зниження відрахувань ПДФО до місцевих бюджетів з 64% до 60%, спричинить недонадходження до місцевих бюджетів на суму близьку 60 млрд грн, що сповільнить можливості розвитку територій та знизить фінансову спроможність допомагати Збройним силам України.

Уряд спільно з Парламентом уже забрали у громад кошти «військового» та «силового» ПДФО, які за 2023 рік були використані на 65%, а за січень-липень 2024 року лише на 45% фактичних надходжень. Такі дані свідчать про неспроможність центральних органів влади ефективно використовувати фінансові ресурси та закривати питання ЗСУ, в іншому разі чому виникають постійні звернення військових бригад до органів місцевого самоврядування.

Проект Державного бюджету 2025 не передбачає зростання пенсій, зростання заробітніх плат, що поставить ще більшу кількість людей на межу бідності.

Як повідомляє Reuters, про це йдеться в доповіді Світового банку, підготовленій на базі щомісячних телефонних опитувань до 2 000 домогосподарств. За оцінками організації, за сукупного населення країни у 32 мільйони людей 9 мільйонів українців живуть у злиднях. А 2025 рік стане роком зростання українців, які будуть виживати, а не жити.

Зміни в країні мають бути системні, і на 3 році війни країна готова до кардинальних рішень, але рішення повинні бути для всіх економічно ефективними, а сьогодні виникло питання при якому: хто платив чесно платитиме більше, а хто приховував і збагачувався продовжуватиме це робити!

  • 0
  • 359
Схожі публікації