На земельних ділянках, які опинилися в розпорядженні ТСОУ, часом ведеться скандальне будівництво. У 2016 році з цього приводу виник конфлікт під час забудови біля міського озера в сусідньому Івано-Франківську. Тут обласний осередок ТСОУ виступив замовником будівництва на своїй ділянці дев’ятиповерхового спортивно-готельного комплексу з вбудованими приміщеннями соціально-побутового призначення, а натомість з’явилася житлова багатоповерхівка.
Війни законів
Прискіпливий інтерес до діяльності ТСОУ з’явився з початком російської агресії на Донбасі та анексії Криму. Адже саме ця організація повинна була готувати упродовж всього часу резерв для української армії, а підставляти плече натомість довелося добровольцям.
Для вирішення питання з майном, яким розпоряджається ця організація, указом президента України від 12.03.2015 №140/2015 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 лютого 2015 року. Цим документом було зобов’язано Кабінет Міністрів провести в тримісячний строк інвентаризацію майна загальносоюзних громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу PCP та внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про правовий режим майна загальносоюзних громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу PCP».
Згаданий закон було розроблено народними депутатами, які були членами спеціальної контрольної комісії Верховної Ради з питань приватизації. У висновку спецкомісії ставилися під сумнів правові підстави про правонастпництво ТСОУ в розпорядженні майном колишнього ДТСААФ.
“10.10.1991 Міністерство юстиції України зареєструвало статут Всеукраїнської громадської організації «Товариство сприяння обороні України», відповідно до якого ТСОУ самочинно оголосило себе «правонаступником» ДТСААФ, у тому числі щодо користування майном ДТСААФ і Міністерства оборони СРСР. Аналогічним чином, користуючись правовою невизначеністю в умовах розпаду СРСР, співробітники закладів ДТСААФ (авіаційно-спортивних клубів, автошкіл, плавальних басейнів, навчальних закладів тощо) виступали засновниками місцевих самоврядних громадських організацій, які самочинно проголошували себе «правонаступниками» ДТСААФ у складі ТСОУ.
Незаконність використання ТСОУ та організаціями й підприємствами ТСОУ майна української республіканської організації ДТСААФ неодноразово підтверджувалось судовими рішеннями, зокрема постановами Вищого господарського суду України”, – йшлося у висновку спецкомісії.
Однак до цього часу інвентаризацію вищевказаного майна так і не було проведено. У 2016 році законопроект, за яким єдиним законним розпорядником майна загальносоюзних громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу PCP було визнано Фонд державного майна України, було зареєстровано у Верховній Раді України, але на розгляд він так і не потрапив. Після припинення повноважень народних депутатів України VIII скликання його взагалі відкликали з розгляду.
До речі, паралельно з’явився ще один законопроект, яким пропонувалось надати Товариству сприяння обороні України право розпоряджатись державним майном та державне фінансування. Цей законопроект було схвалено Комітетом Верховної Ради з питань національної безпеки і оборони, але в Комітеті з питань запобігання і протидії корупції його заблокували.
«Законопроектом передбачається фінансування за рахунок державного бюджету громадської організації «Товариство сприяння обороні України», а надання цій громадській організації пільг та привілеїв суперечить положенням Конституції України та антикорупційному законодавству. Статтею 36 Конституції визначено, що усі об’єднання громадян рівні перед законом.
Законопроектом пропонується передати майно колишньої загальносоюзної організації Добровільне товариство сприяння армії, авіації та флоту (ДТСААФ) громадській організації Товариство сприяння обороні України. Вказане майно фактично вже знаходиться у віданні цієї організації без будь-яких правових підстав, а тому оспорюється державними органами України.
Комітетом вирішено визнати проект Закону, таким, що не відповідає вимогам антикорупційного законодавства і запропонувати Верховній Раді України його відхилити», – йшлося у запереченні антикорупційного парламентського комітету.
Кому це вигідно
Щоб зрозуміти, хто отримав користь від такої ситуації з державним майном, яким користується ТСОУ, варто пригадати, хто керував цією громадською організацією від початку його заснування і дотепер.
Після того, як Верховна Рада України ухвалила постанову від 10 жовтня 1991 року про передачу Міністерству оборони України майна Міноборони СРСР, яке перебувало в ДТСААФ на території України, кілька відставник генералів і співробітників ДТСААФ, користуючись хаосом, що панував на руїнах Радянського Союзу зареєстрували громадську організацію «Товариство сприяння обороні України» за адресою в Києві на проспекті Перемоги, 52/2.
У 1991-1998 роках головою ТСОУ був відставний генерал-майор Борис Харчук, а його першим заступником Володимир Дончак – один з керівників Соціал-демократичної партії України (об’єднаної), який входив у Політраду СДПУ (о) разом з Віктором Медведчуком, Григорієм Суркісом та іншими.
У 2006 році Дончак був обраний народним депутатом України від «Блоку Юлії Тимошенко». За дивним збігом обставин, перед потраплянням у виборчий список БЮТ Дончака відбувся продаж під забудову території мотодрому ДТСААФ у Полтаві…
У квітні 2010 року після перемоги на виборах Віктора Януковича головою ТСОУ став колишній начальник Донецького вищого військово-політичного училища інженерних військ і військ зв’язку імені генерала армії О.О.Єпішева Віктор Тимченко. Його син Максим Вікторович як генеральний директор компанії ДТЕК керував тоді енергетичними активами Ахметова.
У 2017 році на чолі ТСОУ опинився Сергій Кошин – народний депутат 6 скликання (2007-2012 роки), колишній помічник-консультант народного депутата від “Батьківщини” Олександра Абдулліна, який вважається одним із фінансових стовпів цієї політичної партії.