Павло Бакунець: “Яворівський район – це не про політичні амбіції та популізм, а про людей” | Львівська мануфактура новин
Підтримати проект
регіональні новини
Павло Бакунець: “Яворівський район – це не про політичні амбіції та популізм, а про людей”
26 Листопада, 18:45

Павло Бакунець: “Яворівський район – це не про політичні амбіції та популізм, а про людей”

Перекроювати Україну має сенс лише тоді, коли це принесе користь її мешканцям, комфорт для життя. Для того, щоб розуміти, які перспективи чекають на наш Яворівський район, необхідно дослідити питання продовження реформи адміністративно-територіального устрою «з головою занурившись». Отож, по-порядку.

Передусім треба усвідомити, що реформа адміністративно-територіальна – це дві частини. Адміністративна – це реформа виконавчої влади, а територіальна – уточнення стосовно адміністративно-територіального поділу. І кількість районів – не так важливо, головне, щоб ними ефективно управляли та працювали на благо людей. Щоб усі коліщатка справно крутилися і машина рухалася без перебоїв.

Адміністративно-територіальна реформу розпочали ще в 2015 році з децентралізацією, коли була надана можливість створювати об’єднанні територіальні громади. Територіальні громади створюються з кількох населених пунктів на добровільних засадах, таким чином, щоб бути спроможними. Проте це лише перший етап.

І виходить, що при такій моделі потужний районний рівень не дуже потрібен, адже  практично весь функціонал візьме на себе ОТГ. І тому наступним етапом стануть укрупнення районів.

Фактично район стане об’єднанням територіальних громад. Це має забезпечити міжмуніципальне співробітництво, навчити громади працювати між собою, комунікувати, створювати спільні об’єкти інфраструктури.

Планується, що районні ради існуватимуть доти, доки ОТГ повністю не переберуть на себе усі їхні функції. У подальшому райради можуть повністю ліквідувати, щоб не дублювати повноважень місцевих рад.

Міністерство розвитку територій та громад, що власне опікується цим питання, презентувало попереднє бачення більш спроможних та ефективних районів.

 

Причини, чому варто укрупнювати райони:

Відпала потреба спільного представництва інтересів громад. ОТГ перебрали майже усі повноваження районних держадміністрацій та районних рад, вийшли з-під їхнього підпорядкування. Тож кого зараз курують райони?

  1. Фінансування РДА не змінилось, а функціоналу в них нема, РДА залишились без основних повноважень. Тож, може варто використовувати ресурси раціональніше?
  2. Райони не координують територіальні підрозділи центральних органів виконавчої влади.
  3. Райони більше не опікуватимуться вторинною ланкою медицини.
  4. Більшість послуг вже зараз люди можуть отримувати не в районі, а в громадах, у тому числі – у Центрах надання адміністративних послуг. Коли спроможні громади покриватимуть усю територію країни, їхати в район людям не буде потреби. Але практика показує, що майже усі ці питання вирішують і об’єднані громади.
  5. Занадто подрібнений районний рівень. Ці райони неефективні ні з економічної, ні з управлінської точки зору.

 

Які повноваження матимуть нові райони.

Це чи не найголовніше питання реформування районів. Деякі експерти взагалі вважають, що повноважень навіть для великих районів не залишиться – усе перебирають на себе спроможні громади. Новими повноваженнями для нових районів мають точно стати:

  • Нагляд за дотриманням Конституції та законів прийнятих рішень ОМС.
  • Координація діяльності терпідрозділів ЦОВВ у межах району.
  • Місцева екологічна політика.
  • Розробка та супровід інфраструктурних проектів районного значення, погодження проектів Державного фонду регіонального розвитку.

 

Коли і ким будуть створені нові райони?

Чергові місцеві вибори восени 2020 року варто провести на новій територіальній основі громад і районів. Це допоможе завершити формування ефективної децентралізованої системи місцевого самоврядування. Для цього максимум до літа 2020 року необхідно прийняти усі необхідні закони і урядові рішення.

Реформування районного рівня – це компетенція виключно Верховної Ради, отже добровільного етапу, як у випадку з об’єднанням громад, не буде. Крім того, щоб створити нові спроможні райони, парламент змушений буде завершувати процес об’єднання громад в адміністративний спосіб.

Так що ж буде з Яворівським районом?        

На сьогодні існує кілька варіантів творення майбутніх округів, або ж укрупнених районів. Яворівщина, яка була  ще з 1569 р. з центром в Яворові має шанси на існування.

Я неодноразово наголошував на необхідності створення саме Яворівського району, ще з вересня регулярно доносив свою думку та думку мешканців міністру, тому що:

  • територія запропонованого Яворівського району є компактною, географічно цілісною;
  • в нас достатня кількість населення;
  • зона доступності по автомобільних дорогах становить до 60 кілометрів від межі; адміністративного центру (м. Яворова)  запропонованого Яворівського району;
  • район має високий економічний потенціал;
  • територія району має певні відмінності від інших частин області в географічному, історичному, економічному, соціальному аспектах;

Укрупнення має здійснюватися шляхом приєднання до Яворівського району з адміністративним центром в Яворові сусідніх адміністративних районів та їх частин.

В будь-якому випадку остаточного рішення досі немає. Вже декілька разів протягом осені змінювали склад робочих груп, що працюють над моделлю субрегіонів. Я вже неодноразово зустрічався з міністром та намагався донести ту позицію, яка була б прийнятною для мешканців нашого району. В п’ятницю маю домовлену чергову зустріч з міністром, де вкотре підніматиму актуальне для Яворівщини питання.

Фото: Павло Бакунець.

  • 0
  • 3647
Схожі публікації