Важливо насамперед зберегти очну форму навчання, – Марʼяна Ноджак, директорка школи в смт Нижанковичі | Львівська мануфактура новин
Підтримати проект
регіональні новини
07 Серпня, 18:15
logo-black

Важливо насамперед зберегти очну форму навчання, – Марʼяна Ноджак, директорка школи в смт Нижанковичі

З  1 липня 2021 року директоркою школи в смт Нижанковичі Добромильської громади на Самбірщині є Марʼяна Ноджак. За цей час в закладі реалізовано низку проєктів, її учні і випускники демонструють високі результати як в навчанні, так і в спорті. У розмові з LMN пані Марʼяна розповіла про пріоритети школи і підготовку до непростої зими, а також про виклики, які зараз стоять перед освітою.

Як готується Ваша школа до зими? Як за Вашими оцінками будуть вчитися діти? Чи справді їм доведеться вчитися по суботах?

Не люблю загострювати проблеми і акцентувати на неприємностях, бо їх і так нам не бракує на щодень, особливо в часі війни, тому завжди налаштовую себе і оточуючих на хвилю «дамо ради», «переживемо»… Минула зима теж була в умовах часткового обмеження енергоресурсів, тому ми старалися навчитися ощадливо використовувати електроенергію і побутовий газ, кожної п’ятниці під час опалювального сезону я чула при виході зі школи від наших операторів котельні : «Мар’яно Миколаївно, до вечора неділі ставимо все на мінімум?..

До початку цього навчального року утеплюємо наземну частину теплотраси, щоб запобігти замерзанням на випадок вимкнення світла, а відповідно знеструмлення котелень. Завдяки співпраці з ГО «Linia 102.pl» в минулому році отримали генератор потужністю 1Квт, що дасть можливість забезпечити безперебійну роботу початкової школи, яка є окремостоячою будівлею і котельня якої працює без автоматики, тому цього генератора буде достатньо, щоб забезпечити освітлення і роботу мультимедійних приладів в класах.

Також керівництво відділу освіти та міської ради стараються допомогти нам у пошуку потужного генератора, щоб забезпечити потреби головного корпусу школи, у якому тепло забезпечує два автоматизовані котли потужністю 16 кВт. Ми також подали заявки в донорські організації, тому маємо надію, що в найближчий час цю проблему вирішимо.

Як будуть вчитися діти? Ну я б дуже хотіла, щоб це було очне навчання, бо самі розуміємо наслідки затяжного COVID-у-2019, війни, відсутності належної кількості гаджетів у дітей з багатодітних сімей, погана якість інтернету у сільських населених пунктах, відсутність світла при пошкодженнях електромереж чи при планових відключеннях…. Це все призводить д , як тепер модно говорити, «освітніх втрат» або, говорячи простою мовою, до зниження рівня знань у дітей та мотивації до навчання, вже не говорю про асоціалізацію дітей і молоді, які зростають у тяжкий для країни і людей час… Тому очна форма навчання – це пріоритет для мене і, думаю, для більшості вчителів моєї школи. В складні часи зможемо організувати двозмінне навчання в одному корпусі (якщо буде дуже складно з енергоносіями)… Крім того, навчання по суботах у вересні-жовтні – це не найгірший варіант, щоб мати можливість продовжити зимові канікули, а, якщо ще використати вже непопулярний метод ущільнення навчального матеріалу, то від Різдва і до кінця січня зможемо мінімально використовувати енергоносії і дамо можливість дітям відпочити.

Знаю, що у вашій школі було реалізовано багато різноманітних проєктів? Які би Ви виділили як найважливіші?

Так, можемо похвалитися активною проєктною діяльністю нашої школи. Я дуже люблю брати участь у проєктах, бо це гарна можливість збагатитися новим досвідом, розширити кругозір наших учнів, покращити матеріально-технічний стан школи. Мої колеги активно включаються в проєкти і, навіть, вчителі початкової школи демонструють гарні результати і здобутки з найменшими нашими учнями. Якщо виділити найважливіші проєкти, то це:

  • Проєкт DECIDE Summer Clubs «Ми вдома – в Україні». Школа стала однією з 50 переможців в Україні. В рамках проєкту за підтримки уряду Швейцарії в серпні минулого року ми організували літні активності у шкільному клубі «САФАРІ» для 200 учнів громади, отримали спортінвентар, мякі меблі, шатро та канцтовари на суму 200 000 грн.
  • За сприяння відділу освіти і Добромильської міськради і співфінансування уряду Бельгії та Японії провели реконструкцію внутрішніх вбиралень школи. Бюджет цього проєкту склав 600 000 грн.
  • Міжнародний польсько – українсько – грузинський проєкт «Мовна школа. Обмін досвідом і молодіжними лідерами. Вересневий з’їзд» у вересні 2023 року. Це було десятиденне навчання і відпочинок по 20 учнів і два наставники нашої школи, ліцею №1 м. Люблін (Польща) і школи Св.Ядвіги м.Тбіліссі (Грузія) на базі Cеntrum Dobrego Wyhowania. Фінансування з грантових коштів Міністерства освіти Польщі).

Якою для Вас є успішна школа?

Успішна школа для мене – це заклад освіти, який забезпечує всебічний розвиток учнів, це місце де створюються умови для навчання, розвитку та самореалізації дітей.

На стіні в моєму кабінеті є величезний напис «Ми – партнери, які в сучасному освітньому середовищі сприяють всебічному розвитку особистості через професіоналізм, якісну освіту та гармонійне виховання» і на ньому виділено літери так, щоб склалось словосполучення «МІСІЯ –  УСПІХ». Цей напис покликаний зосередити увагу на партнерській взаємодії АДМІНІСТРАЦІЯ – ВЧИТЕЛЬ – БАТЬКИ -УЧНІ, бо ця взаємодія створює підґрунтя для успішного навчання дітей, враховуючи різні аспекти їхнього життя, зокрема здоров’я, інтереси, здібності, індивідуальні потреби і особливості. Добра школа має забезпечити надання високого рівня академічних знань учням, але й разом з тим розвинути навички міжособистісного спілкування, креативне мислення і самодисципліну, створити сприятливий соціальний і психологічно-емоційний  клімат між усіма учасниками освітнього процесу.

В успішній школі ефективно налагоджене керівництво  закладом освіти та професійна підтримка вчителів, створена належна матеріально – технічна база, а комфортне середовище сприяє навчанню та розвитку кожного учня.

Тому для мене успішна  школа – це більше ніж місце, де учні отримують високі академічні досягнення, це середовище, яке готує дітей до успішного життя в сучасному світі, це місце, яке розвиває потенціал дитини в усіх сферах, це заклад, до якого учні йдуть із задоволенням і внутрішнім запалом.

Які виклики, на Вашу думку, стоять перед освітою цього року?

Насамперед зберегти очну форму навчання і стабілізувати психоемоційний стан учасників освітнього процесу, бо бачимо зниження (часто відсутність) мотивації до навчання у дітей, професійне вигорання у вчителів.

Також важливо мінімізувати відтік учнів з українських шкіл, особливо хлопців, які навчаються у 10-11 класах і мігрують в країни Європи зважаючи на безпековуситуацію в Україні.

Необхідно створити належне підґрунтя для впровадження профільного навчання і навчитися долати освітні втрати та готувати дітей до НМТ (ЗНО) без нівелювання значення предметів і галузей знань, які не є обов’язковими до здачі  під час закінчення школи.

Серед викликів також – забезпечити гідне відношення до вчителів у країні, стимулювати їх працю і тим самим підвищити престижність педагогічних професій, які як бачимо займають останні місця у вступних рейтингах. Як би то жахливо не звучало, але сьогодні працювати вчителем тяжко, бо коли людина не може забезпечити свої базових життєвих потреб, не має належного пошанування своєї праці, не відчуває захищеності і комфорту при виконанні професійних обов’язків, то як довго вона може ефективно і продуктивно працювати? Питання риторичне…

Що найголовніше в навчанні у Вашій школі?

Для мене дуже важливо, як для керівника, щоб для дітей навчання у школі не стало каторгою. Радію, що більшість моїх колег дотримуються такого ж принципу. Кожен із вчителів нашої школи старається привити дітям любов до навчання, дбає про фізичне і психічне здоров’я учнів. У повсякденній педагогічній практиці стараємося застосовувати добрі класичні методи навчання у поєднанні з новими методами. Учні нашої школи часто подорожують, беруть участь у різноманітних конкурсах, олімпіадах і часто стають переможцями (в тому числі у міжнародних і всеукраїнських конкурсах), у 2021 році учениця нашої школи отримала 200 балів із ЗНО з історії, дякуючи злагодженій праці вчителів і учнів всі випускники нашої школи успішно складають НМТ. У нас чудова спортивна підготовка учнів, не зважаючи на те, що фінансові ресурси на оплату секцій і гуртків в часі війни обмежені, маємо вчителя фізичної культури, який безкоштовно щодня займається з дітьми футболом, волейболом, баскетболом, важкою і легкою атлетикою і як результат – наші учні фіналісти та призери районних і обласних спортивних змагань.

Тому на питання, що найголовніше у навчанні є, мабуть, одна правильна відповідь «Люби те, що робиш» і результат не забариться.

User Image
Ірина Моряк
  • 0
  • 1891
Схожі інтерв'ю