Відкриття міжнародного залізничного сполучення “Перемишль-Хирів-Заґуж” під загрозою: деталі | Львівська мануфактура новин
Підтримати проект
регіональні новини
Відкриття міжнародного залізничного сполучення “Перемишль-Хирів-Заґуж” під загрозою: деталі
20 Вересня, 15:23
logo-black

Відкриття міжнародного залізничного сполучення “Перемишль-Хирів-Заґуж” під загрозою: деталі

Плановане відкриття у грудні цього року локального міжнародного пасажирського сполучення євроколією 1435 мм Перемишль-Хирів-Заґуж, на яке Україна і Польща спільно витратили приблизно півтора мільярда гривень опинилось під загрозою. Про це повідомив LMN голова ГО Linia102.ua Віктор Гальчинський.

Минулої п’ятниці, 13 вересня, був запланований промоційний проїзд польського пасажирського потягу за маршрутом Перемишль-Нижанковичі-Хирів-Устрики Долішні-Заґуж, який мав бути реалізований польським перевізником SKPL.

“13 вересня польський перевізник компанії SKPL подав і погодив переїзд за повним маршрутом лінії 102-108 у польській номенклатурі потягу. Це маршрут – Перемишль-Мальховіце-Нижанковичі -Хирів-Старява-Смільниця. На жаль, прикордонна служба Польщі дала відмову без пояснення причин і цей переїзд був скасований”, – зазначив у коментарі LMN пан Віктор.

“Погоджений залізничними відомствами проїзд був скасований буквально за 2 дні через відмову головного коменданта Прикордонної варти Польщі без пояснення причин. Цікаво, що в обґрунтуванні пан головний комендант послався на … статтю 9 чинної угоди між Україною та Польщею про пункти пропуску через державний кордон, яка дозволяє за спільним рішенням керівників прикордонних служб двох країн погоджувати перетин кордону поза чинними пунктами пропуску або ж здійснення іншого виду контролю на діючих пунктах пропуску без довготривалої процедури обміну нотами”, – йдеться у дописі Віктора.

Додамо, що саме на цій підставі функціонує тимчасовий пункт пропуску для порожніх вантажівок Нижанковичі-Мальховіце, в той час як новозбудований постійний перехід для легковиків та автобусів досі не відкритий, хоч мав працювати ще з весни 2024 року.

“Польська сторона не погоджується ні на організацію одноразових переїздів, ні тимчасового контролю на пункті пропуску «Нижанковичі – Мальховіце».Залізничного пункту пропуску там немає, однак є добудований і не введений в експлуатацію автомобільний пункт. Там зараз відбувається у тимчасовому режимі оформлення порожніх вантажівок, які в’їжджають в Україну або виїжджають з України”, – розповів LMN Віктор Гальчинський.

Наразі під питанням і “обмежена” версія міжнародного залізничного сполучення “Заґуж-Хирів”, на яке SKPL має дозвіл польського регулятора на рейси з грудня 2024 року.

Окрім того, як повідомив голова ГО Linia102.ua, посилаючись на польське галузеве видання Rynek Kolejowy, на формально відкритому для оформлення пасажирів залізничному терміналі пункту пропуску “Смільниця – Кросьценко”, станом на початок осені, досі не розпочалися роботи для його приведення у відповідність до поточних вимог. 

“Оскільки часу залишається мало, є ризик, що термінал не буде готовий. Якщо ж поїзд поїде, він буде суто комерційним. Влада Підкарпатського воєводства Польщі наразі відмовилась від попередньо озвучених планів бути замовником перевезень на польській частині маршруту”, – йдеться у дописі.

Пан Віктор у розмові з LMN пояснив, що важко говорити про причини того, чому не відбуваються роботи на ПП “Смільниця – Кросьценко”.

“Ця інформація є відкритою у польських медіа без жодних додаткових пояснень, чому роботи там не відбуваються. Маємо надію, що там ще ситуація зміниться…Також польська влада не пояснює причин відмови від попередньо озвучених планів бути замовником перевезень на польській частині маршруту. Два роки тому вони активно про це говорили, а зараз взагалі про це не говорять. Причини мені невідомі, можливо перерозподілили бюджет, можливо щось інше, ми можемо це тільки припускати”, – сказав Віктор Гальчинський.

Окрім того голова ГО Linia102.ua  додав, що «Укрзалізниця» зі своєї сторони зробила максимум, і витратила на це приблизно 900 мільйонів гривень.

««Укрзалізниця» зробила все, що могла б зробити і витратила на ці потреби приблизно 900 мільйонів гривень на реконструкцію колії 1435 міліметрів контрольного пункту «Смільниця – Кросьценко», який знаходиться на території Польщі фактично. Українські прикордонники і митники працюють на території Польщі і саме вона має залізничний термінал. Від нього до лінії державного кордону в українських Нижанковичах – приблизно 42 кілометри. «Укрзалізниця» власними коштами у 2022 році відбудувала цю колію. Раніше вона була у непридатному стані, заросла травою. Все це було зроблене для того, щоб мати два додаткових виходи з України в Польщу. Також була проведена реконструкція вокзалів у Хирові, Добромилі та Нижанковичах, весь комплекс робіт був виконаний, все готово», – пояснив пан Віктор.

За його словами, раніше вже відбувся тестовий технічний заїзд польського поїзда з території Польщі через «Смільницю – Кросьценко». 

“Цей поїзд випробував європейську колію і підтвердив її високу якість і надійність по українській стороні. Вона була здана у 2022 році, а сьогодні у нас 2024 рік, нічого міжнародного по ній не їздить. «Укрзалізниця» лише відновила сполучення Самбір – Нижанковичі – Старява, локальний приміський маршрут. Він був ліквідований ще з початком ковіду. Наразі ним користуються лише місцеві мешканці”, – додав чоловік.

LMN слідкуватиме за подальшим розвитком подій.

ФОТО: Віктор Гальчинський

User Image
Вікторія Васильченко
Відео