Як придбати автомобіль для ЗСУ ефективно і правильно? Пояснює керівник фонду «Колеса перемоги» Ярослав Колодій | Львівська мануфактура новин
Підтримати проект
регіональні новини
07 Лютого, 19:38
logo-black

Як придбати автомобіль для ЗСУ ефективно і правильно? Пояснює керівник фонду «Колеса перемоги» Ярослав Колодій

Автомобіль – річ, на яку є постійний запит від військових. Ми неодноразово писали про збори, які влаштовували волонтери, військові на ротації та рідні воїнів, аби оперативно придбати машину для тих, хто в зоні бойових дій. Як вибрати таке авто, яке справді приноситиме користь Збройним силам, які документи потрібно оформлювати, щоб не мати проблем із законом, LMN запитала у Ярослава Колодія – директора благодійного фонду «Колеса перемоги», який профільно займається купівлею автомобілів для воїнів. 

«Колеса перемоги» – це команда волонтерів, партнерів та донорів з України, США, Британії та Австралії. Головний офіс організації розташований у Тернополі. З початку повномасштабного вторгнення фонд передав військовим понад три сотні автомобілів. 

Що важливо знати, перш ніж шукати автомобіль і відкривати збір?

Одна з частих помилок — покупка під бюджет, а не під потреби. Спочатку треба визначати навіщо автомобіль. Буває так, що всієї суми назбирати не вдається і здається, що краще купити хоч щось, а це не зовсім так. Бо це «хоч щось» часто є технічно не в такому стані, який дозволяє ефективно виконувати завдання в бойових умовах. 

Коли ми вибираємо автомобіль, важливо розуміти, які вимоги є до машини у військових.  Який особовий склад нею їздитиме? Це машина, щоб перевозити зброю? І якщо це зброя, варто розуміти, яка її вага, технічні характеристики. Бо якщо її вага велика та крупний калібр, це вже має бути не пікап, а машина більшої ваги. Якщо перевозити «літачки», то потрібно розуміти скільки бійців обслуговують та об’єми. 

Важливий момент — баланс ціни. Можна за 40 тисяч доларів купити новий автомобіль, але зрозуміло, що ресурси в українців вичерпні. Тому краще за 5-6 тисяч доларів купити вживаний пікап та пригнати і за тисячу  відремонтувати.

Як щодо технічних характеристик?

Найчастіше хлопці хочуть універсальної машини, бо бюджети не завжди є, машини швидко виходять з ладу. З нашого досвіду це пікапи — автомобілі, які дійсно можна використати і для евакуації, і для перевезення боєкомплектів, і для особового складу, і для вирішення побутових справ. Хороша, правдива позашляхова машина — це рамна машина.  Рама — це фактично така основа, яка під автомобіль робиться, товста квадратна труба, зварена у формі прямокутника. І на її основу вже кріпиться кузов і ходова. 

Такі автомобілі робили всі виробники в основному до 2006 року. Згодом дороги ставали кращим, тож такі машини були потрібні мисливцям, рибакам, щоб виїжджати десь на бездоріжжя. Автопром поступово від них відмовився — натомість зробили інтегровані рами. По суті цю залізяку забрали і залишили тільки кузов. І це призводить до того, що в сучасних автомобілях, тих, які називають джипи, позашляховики, рами в більшості вже немає. Такі машини, якщо їх використовують до прикладу, чотири повністю озброєні воїни та навантажують додатково боєкомплектами, стають непридатними до використання дуже швидко. Бо вони розраховані, щоб їздити по асфальту, не в складних умовах. 

Ще момент, на який варто зважати, коли ми вибираємо автомобілі, — малий пробіг. Має бути до 200 тисяч кілометрів або до 125 тисяч миль(чим менше, тим краще). Це автомобілі, які будуть мати ресурс, щоб їздити далі, і що важливо, їх можна буде поремонтувати. Буває таке хибне уявлення, що якщо це дизельна машина, то вона мільйон проїде, та насправді спеціалісти, з якими ми працюємо, кажуть, що автомобіль, який проїхав вже понад 300 тисяч, не має ресурсу.

Також автомобіль має мати високий кліренс — це відстань від нанижчої точки автомобіля до дороги. Мають бути також два робочих моста, бажано з блокуванням диференціалів. Це фактично дві осі, на кожній з яких є два колеса. Коли є два моста ведучих, це означає, що всі колеса приводять авто до руху. Коли працюють обидві осі і обидві приводять машину в рух, машиною простіше їздити в складних умовах — забуксувало переднє колесо, працює заднє.

Ще є нюанс з диференціалами — це блокування, яке відбувається, коли, до прикладу, забуксували праве переднє колесо і ліве заднє. Якщо блокування немає, інші колеса вже не крутитимуться. Якщо ж воно є, то в такому разі ліве переднє і праве заднє продовжуватимуть крутитись. Має бути ще понижаюча передача — та, яка дає можливість колесам крутись повільніше, що інколи потрібно, щоб виїхати з багнюки якоїсь чи снігу. Про ці нюанси варто пам’ятати, бо часом люди купують автомобіль, який виглядає, як всюдихід, а функціоналу такого немає насправді. 

Броньовані автомобілі чи автомобілі спецпризначення — це ще окрема історія. Як обрати їх правильно — це ціла наука. Там звісно зовсім інші бюджети. Бо якщо там до прикладу скло неброньоване, то вже вся ідея броньованості втрачається.  Суть така — якщо хтось щось робить, варто звернутись до спеціаліста. Того, хто має досвід у виборі і ремонті автомобіля.

Де ще реально знайти такі автомобілі? Які нюанси покупки за кордоном?

Чим ближче автомобілі до України, тим вони дорожчі. З початком повномасштабного вторгнення запит на пікапи та джипи у Польщі зріс шалено. Тому ми купуємо все у Великій Британії. Там більший вибір, там ще реально знайти автомобілі, які відповідають перерахованим вище критеріям за оптимальні кошти. 

Ще з 2014 року наші воїни помітили, що часом автомобілі з правим кермом можуть врятувати життя. Бо росіяни, приїжджаючи сюди, орієнтуються, що водій завжди зліва і так стріляють, а в британських машинах кермо справа. І є кілька випадків, коли така річ врятувала нашим воїнам життя. Мінус в тому, щоб привчити себе лівою рукою включати передачі, воно там трішки навпаки. Але з нашого досвіду це не так важко, якщо є бажання. 

В Україні вже відкрито чимало кримінальних справ проти волонтерів через нюанси з зі збором коштів та оформленням автівок. Як з юридичного боку правильно це все зробити, щоб не стати об’єктом інтересу правоохоронців? 

Це питання, яке ми зараз дуже швидко маємо опановувати на практиці. Бо ні законодавство, ні правоохоронні органи, ні волонтери не були готові до того, як це все робити. Тоді, коли людина хоче сама зібрати на машину і дає свої дані, їй треба зареєструватись як волонтер у податковій. Зараз все це спрощено і навіть обіцяють, що внесуть таку функцію в Дію. Це важливо згідно чинного законодавства, бо коли ви збираєте гроші просто як фізична особа, ви маєте обмежену суму. Має бути окрема картка, відкрита спеціально для волонтерської діяльності. 

Якщо ви не готові до якоїсь звітної роботи, відокремлення цих карток від власного використання карток, варто звернутись до якоїсь благодійної організації, якій довіряєте, щоб потім ще не займатись поясненнями перед різними контролюючими органами або наймати адвоката.   

Якщо говорити про благодійні фонди, то ми маємо наприклад контракти з юридичною структурою Великої Британії. Купляючи автомобілі, ми згідно міжнародних договорів зовнішньо економічної діяльності  здійснюємо переказ коштів офіційно через Національний банк України. 

Ми працюємо згідно запитів від військових частин на автомобілі та контрактів. Автомобілі стараємось обслуговувати також в офіційних дилерських центрах або спеціалізованих сервісах, домовляючись за спецумови. 

З військової частини ми просимо клопотання на автомобіль, клопотання на ремонт і акт прийому-передачі. Далі робимо тристоронній акт прийому-передачі — відразу з центром комплектації міністерства оборони. Вони здійснюють контроль та облік автомобілів, які передаються ЗСУ. І це правильно — все має рухатись по документах, щоб потім можна було відстежити і розуміти військовим, які машини куди поїхали. 

Для бізнесів, які купують автомобілі для армії, наявність всіх документів є підтвердженням, що вони справді допомагають армії. Бо буває приходить до них центр комплектації (військомат) і каже — нам треба 3 машини, а бізнесмен вже багато авто передав без правильних документів (а військомат цього ж не бачить), а людина більше не може передати. А коли є документальне підтвердження, простіше з цим розібратись. 

Чи можуть люди звертатись до вас, якщо є потреба? Кому ви пріоритетно допомагаєте? І коли взагалі краще займатись покупкою самотужки, а коли – з фондом чи громадською організацію?

До фонду можуть звернутись усі військові частини хто має потреби в авто. Ми постійно купуємо машини і розподіляємо між частинами. Часом донори мають прохання щодо того, куди скерувати автомобіль. Тоді ми напряму спілкуємось з військовими частинами. Є паралельно дівчата, які збирають запити від військових. Тоді ми допомагаємо військовим зняти відео і разом, так би мовити, колядуємо.

Однак треба розуміти, що фонди не всесильні. Я завжди всім рекомендую: якщо у ваших знайомих на фронті є якась потреба, то ви маєте активно брати участь у зборі. Коли військовий воює, переважно все оточення про це знає. І якщо є якась потреба, знайомі дуже охоче підтримують — не важливо, чи це на автівку чи на дрон чи на інші потреби. Громадські чи благодійні організації тут більше виступають центрами якісної координації та організації — вибору, покупки і доставки.

Якщо заручатись підтримкою благодійного фонду чи громадської організації, вони передаватимуть автомобіль військовій частині, а не приватній особі. Тут бувають побоювання, що машину забере командир. Відповідно якщо є потреба саме в передачі комусь особисто, є зміст займатись цим самотужки. Але треба розуміти, що це може вийти дорожче — тоді доведеться заплатити ПДВ та всі податки при ввезенні, щоб авто належало бійцю юридично.

Якщо йдеться про консультації, найкраще обирати професіоналів зі свого кола знайомих — людей, яким ви довіряєте. Питання довіри найважливіше — знати, що ця людина зробить для тебе якнайкраще.

Безпосередньо при ввезені автомобіля, які документи необхідно мати?

Пакет документів такий же, як і при купівлі персонально авто. На кордоні лише додатково показуєте запит від військової частини.  І заїжджає вона до України по 174 декларації як гуманітарна допомога. Тут, знову ж, дуже рекомендую оформлювати акт прийому-передачі військовій частині. Тому що в один момент вас можуть запитати: ви завезли це авто як гуманітарну допомогу і мали передати військовій частині. Покажіть, будь ласка, що це справді так. 

Якщо ви не матимете документу, скоріш за все, після війни вас спитають і ви будете змушені розмитнити ту машину або сплатити штраф. Треба розуміти, що через якийсь час отримати підтвердження від військових частин, що автомобіль справді був переданий, практично неможливо — ці машини горять, міняються командири, міняються військові частини. Та й заднім числом зробити це не можливо.

Тому знову ж закінчуємо тим, чим починали: якщо ви хочете придбати автівку самотужки, розберіться у всіх документах і зробіть це згідно чинного законодавства. Щоб потім не мати ніяких зобов’язань. 

Дякую вам за розмову. Можливо, є ще щось про що варто згадати?

Скажу лише, що неважливо як — головне допомогати. Не бійтесь помилятись. Приймете рішення робити це самотужки — знайдіть когось, хто вас проконсультує. Вирішите працювати з фондом — беріть активну участь. Немає потреби у власному колі військових — підтримуйте фонди та благодійні організації. Кожен з нас робить якийсь вклад у нашу боротьбу і ця наша єдність — це просто якесь чудо. Кожен з нас має і далі залишатись працьовитим, як бджілка, щоб в кінцевому результаті ми мали той мед, який називається перемога. 

Ромовляла Марія Оринчак
Фото надані фондом

 

  • 0
  • 2379
Схожі інтерв'ю