Машини, перевізники і контрабанда: робота пункту «Краковець-Корчова» за лаштунками | Львівська мануфактура новин
Підтримати проект
регіональні новини
05 Листопада, 12:56
logo-black

Машини, перевізники і контрабанда: робота пункту «Краковець-Корчова» за лаштунками

Змії, черепахи, бурштин і твори мистецтва. І це не повний перелік того, що львівським митникам доводилось бачити та вилучати за порушення правил перевезення. Львівська мануфактура новин провела цілий день в пункті пропуску «Краківець-Корчова» поряд з працівниками митниці й побачила те, що зазвичай залишається за кадром.

День на пункті пропуску розпочався з повітряної тривоги і в такі періоди митниця призупиняє роботу. Щоб не гаяти час ми навідались до керівника відділу митного оформлення.

«На кожному пункті пропуску прикордонники перевіряють паспортні документи осіб, що перетинають кордон, а митники документи на товари, що перевозяться (якщо такі є). Тут є чотири  відділи митного оформлення, посадові особи яких здійснюють митні формальності щодо товарів і  транспортних засобів комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України у відповідному напрямку.

Митниця працює безперервно як годинник, тому графік у нас 12-годинний – з 8 до 20 та з 20 до 8. Щоб розподілити обов’язки та закріпити місце роботи, тридцять сім митників збираються на 7:30 на відповідний інструктаж», – розповіла вона.

Як це працює

 

Перед прибуттям в пункт пропуску незалежно від виду автомобіля, водій має вирішити, яку обрати смугу руху – «зелений коридор» чи «червоний коридор».

При виборі «зеленого коридору» водій автоматично декларує, що перевозить товари в обсягах, що не підлягають оподаткуванню митними платежами та не підпадають під встановлені законодавством заборони чи обмеження щодо ввезення на митну територію України (або вивезення за межі цієї території), а також не підлягають письмовому декларуванню.

«До прикладу, товари, які перевищують вартість у 500 євро та вагою понад 50кг вже оподатковуються митними платежами. Якщо вантажівка везе товари в таких обсягах чи такої вартості, водій  має обрати смугу «червоний коридор», – пояснила керівник відділу митного оформлення.

Згодом до розмови приєднався старший напрямку на «в’їзд в Україну» вантажних засобів, які переміщуються юридичними особами Олександр Гудзь:

«До прибуття на пункт пропуску митний брокер має подати декларацію про товар та автомобіль. Прибувши на пункт пропуску, водій вантажівки отримує у прикордонника контрольний талон і його реєструють за такими даними: який автомобіль та що він перевозить. Далі транспортний засіб зважується, водій проходить у прикордонника паспортний контроль, після чого транспортний засіб пряму в зону митного контролю для проходження митного контролю та оформлення.  Водій подає документи на товар, що перевозить, а митники звіряють їх з раніше заявленими даними в митній декларації, вносять відповідну інформацію до баз даних митниці.

Суттєво полегшує нашу роботу автоматизована система управління ризиками – АСУР».

Під час проходження митного контролю транспортний засіб може проходити сканування системою «Рапіскан», яка «просвічує» автомобіль, наче рентген.

Технологія роботи в пункті пропуску чи то вантажних, чи легкових машин не відрізняється за своєю специфікою. Завдання водія – обрати потрібну смугу руху, задача митника – перевірити машину на наявність прихованих, не задекларованих чи заборонених предметів.

Старший напрямку виїзду з України вантажів Роман Федорів перевіряє юридичних та фізичних осіб. Митник розповів, що зараз з України найчастіше експортують сільськогосподарську продукцію, таку як ячмінь, жито, пшеницю, яйця, курятину та олію. Через те, що морський шлях перекрито, на західний кордон лягло більше навантаження.

«У зв’язку з воєнним станом ми оформляємо 150-220 вантажних автомобілів за зміну. Найчастіше зараз вивозять з України сільськогосподарську продукцію. З початку війни наш пункт мав лише 1 незаконне перевезення. Перевозили готовий паркан з пиломатеріалу, а між дошками були сховані не задекларовані сигарети. От в таких моментах допоможе «Рапіскан», адже вручну проводити огляд всього товару може займати години», – розказав Роман.

Пан Роман поділився, що з перших днів війни кількість подорожуючих збільшилась в десятки раз. Він дуже вдячний полякам за допомогу Україні, які направляли їжу, воду та одяг.

«Мені дуже важко було дивитись, як жінка з дитиною на руках прощається зі своїм чоловіком тікаючи у Польщу, а його не пропускали, бо він військовозобов’язаний… І таких було сотні», – пригадує він.

А ось і контрабанда

 

За кавою та розмовою з митниками ми навіть не помітили як закінчилась повітряна тривога, робота митників відновилась. І тут в кабінет забігає працівник з відділу контрабанди і сповіщає, що на легковому пункті в’їзду в Україну затримали 29-річного мешканця Рівненщини, який хотів перевезти незадекларовану техніку.

«Під час  проведення митного огляду легкового авто, який обрав напрям руху по зеленому коридору при огляді в машині «Мерседес-Бенц-Спрінтер» виявили незадекларовані 21 телефон марки «Аpple» та «Хiaomi», 38 смартгодинників, 13 планшетів, 13 навушників, 7 квадрокоптерів, 7 накопичувачів пам’яті, 3 карти оперативної пам’яті, 2 процесори 1 материнську плату», – повідомив на місці події відділ роботи з контрабандою.

Техніку, орієнтована вартість якої – 1, 5 мільйона гривень при нормі в 500 євро, після складання протоколу  помістили на склад. Її подальшу долю має вирішити суд. Власнику ж віддали лише те, що не вартувало більше дозволеного.

Окрім товарів широкого вжитку та техніки, подорожуючі завжди мають при собі готівку. І тут є теж обмеження: сума перевезених коштів не має перевищувати 10 тисяч євро, інакше потрібні документи, які підтверджують зняття особою коштів з своїх банківських рахунків.

Старший за напрямком на виїзд громадян Мирослав Хрущ, який перевіряє легкові транспортні засоби та автобуси розповів:

«Везти можна все, якщо на те є дозволи відповідних органів. Умови переміщення коштів визначаються Національним банком України, творів мистецтва –  Міністерством культури, зброї – Міністерством внутрішніх справ. Якщо людина не має дозвільних документів, то такі речі (товари) затримуються, і якщо вони без порушень, повертаються на територію країни. В іншому випадку, наприклад, коли дозвіл підроблений, на такі товари складають протокол, скеровують на склад митниці, де вони очікують судового рішення. Також був такий випадок, коли ми затримали осіб, які перевозили черепах з порушенням правил перевезення. Черепах вилучили, згідно протоколу, і до рішення суду мусили шукати зоопарк, де перетримати тваринок. Тому що місце зберігання живих істот на нашому пункті пропуску не передбачено».

Особисті і не особисті речі пасажирів

 

Пасажири автобусів, коли опинилися на пункті пропуску, виходять і йдуть до павільйону, де перевіряють паспорти, а далі – на митний контроль. В той час митники перевіряють автобус на наявність заборонених, незадекларованих чи прихованих товарів.

«Найчастіше з порушенням митних правил ввозять електронну техніку – телефони, планшети, годинники. Вона невелика і її легко заховати – в обшивки, баки, сидіння, під «бардачки». Проблемою наших людей є те, що вони не знають, що таке особисті речі, які не потребують документів. На одну людину можна переміщувати два телефони, годинник, ноутбук та одяг та інші речі, перелічені в статті 370 Митного кодексу України. До особистих речей не входять: пральна машина (навіть вживана), меблі тощо. Якщо загальна вартість неособистих речей більша за 500 євро, за них доведеться сплатити мито», – розповідає Андрій Кушпіт, старший напрямку в’їзду фізичних осіб в Україну.

Влітку цього року «Краківець – Корчова» поповнився ще шістьма новенькими терміналами для автобусів та легкових автомобілів. Модернізований пункт пропуску на кордоні з Польщею відкрився в рамках проєкту «Відкритий кордон». Тепер з 4 каналів пропуску стало 10, а особливістю цього терміналу стала можливість огляду документів без виходу з транспортного засобу: документи до паспортного контролю подаються через віконечко.

Олена Лещенко

  • 0
  • 16676
Схожі публікації