Музика “Даремної обережності” звеселяє серце, лікує душу, повертає людям спокій і радість звичайних буднів, – диригент Юрій Бервецький – Львівська мануфактура новин
Підтримати проект
регіональні новини
15 Вересня, 16:29

Музика “Даремної обережності” звеселяє серце, лікує душу, повертає людям спокій і радість звичайних буднів, – диригент Юрій Бервецький

23 та 24 вересня Львівська національна опера презентує першу прем’єру нового театрального сезону 2023/24 – балет “Даремна обережність” Петера Гертеля. У театрі обіцяють, що нова постановка захопить своєю життєрадісністю та комедійністю ситуацій. Відомий сюжет втілиться на сцені у фантастичній класичній хореографії Сергія Бондура у виконанні молодих зірок балету театру, неймовірній музиці, що прозвучить у виконанні оркестру під орудою Юрія Бервецького, та колоритних декораціях Тадея Риндзака і яскравих костюмах Жанни Малецької.

Про те, чим цікавий цей балет, що забезпечує йому таку тривалу популярність у світі та чому варто відвідати нову постановку Львівської опери, розповів диригент-постановник проєкту, заслужений артист України Юрій Бервецький.

Вже незабаром у Львівській національній опері відбудеться прем’єра балету “Даремна обережність” Петера Гертеля. Це найдавніший балет, який з успіхом іде в оперних театрах світу вже понад 200 років. У чому секрет такої популярності “Даремної обережності”?

Цей балет є ровесником Моцарта та Французької революції, адже його прем’єра відбулась у Великому театрі Бордо у Франції у 1789 році.

Він став першим балетом, де головними героями були прості селяни. Тоді це було доволі нетиповим, адже у XVIII столітті у творах мистецтва зображались переважно князі, графи, графині, дворяни тощо, і лише біля них – їхні слуги (згадайте хоча б творчість Моцарта). Втім, у “Даремній обережності” селяни виступають самостійними персонажами, а власне загальна ідея, “картинка”, відображає та втілює ідеї епохи Просвітництва.

Початково автором лібрето був французький хореограф Жан Доберваль. На створення балету його надихнула картина П’єра-Антуана Бодуена “Докір / Молода дівчина, яку сварить мати”. На ній зображена дівчина в сльозах, яку на сіннику лає матір. Також на задньому фоні видніється її коханий, який тікає на горище. Цей сюжет захопив Доберваля, тому хореограф  вирішив створити на його основі балет.

Оскільки твір має риси водевілю, тож початково він отримав подвійну назву: «Погано доглянута донечка, або Від поганого до хорошого один крок». Назва «Даремна обережність» з’явилася дещо згодом та втілює всю суть цього твору, адже обережність й справді була намарною. Донька виявилася не настільки поганою, як про неї думала мама, а мораль простого народу – вищою за моральність дворян.

Саме тому ця балетна вистава стала такою популярною та чудово сприймалася публікою у різні часи. Тим паче, що понад 200 років тому зображення чогось подібного на сцені було нетиповим та зовсім новим!

dsc_0569
dsc_9610

Відомо, що балет впродовж багатьох років постановок у різних театрах світу мав кілька музичних партитур, написаних різними композиторами. Яка музика буде використана у новій постановці Львівської національної опери?

Так, справді, музику до “Даремної обережності” та вставні номери до неї писали чимало композиторів. Наша нова постановка майже цілком побудована на музиці Петера Гертеля. Вона є однією з найпопулярніших. Також ми додали вставні номери Адольфа Адана (зокрема, епізод з його балету “Диявол на чотирьох”) та Фердинанда Герольда, який теж має у своєму доробку музику до “Даремної обережності”.

Окремі номери вдалося віднайти завдяки співпраці нашого театру з паризькою “Оперою Ґарньє”, де вдалося отримати доступ до автентичних джерел. Зокрема, такою знахідкою стали ноти Ф. Герольда до варіації Марцеліни, матері дівчини. Музики до цього номера у нас раніше не було.

Ви зазначили, що балет має риси ще одного відомого жанру водевілю. У чому це проявляється?

Музична партитура твору дуже прозора. Балет справді має риси відомого жанру водевіль, назва якого з французької дослівно перекладається як “голос міста” (містечка). Часто в основі сюжету водевілів – зображення буденного життя простих людей, оспівування їхньої праці, почуттів тощо. Саме це також бачимо в основі драматургії “Даремної обережності”, що має більш розважальний характер.

Це своєрідна «прогулянка з задоволенням і не без моралі», як писав Тарас Шевченко. А мораль полягає в тому, що народ і є носієм істинної правильної поведінки, галантності та хороших манер. У ті часи, зокрема в кінці XVIII століття, аристократи приходили та дивилися, наскільки красиво й невимушено прості люди поводять себе у повсякденному житті. Це й стало основою жанру і саме це ми бачимо у балеті “Даремна обережність”.

dsc_1040
dsc_0946

Чим захопить публіку нова постановка “Даремної обережності”?

У Львівській національній опері ця вистава ішла переважно в неділю і завжди з великим успіхом. Вона була популярною серед публіки завдяки своїй життєрадісності, багатьом комедійним ситуаціям, та звісно ж чудовій музиці та вишуканій, класичній хореографії.

“Даремну обережність” треба споглядати як віньєтку, вишукану картинку французької старовини, своєрідний момент щирості та наївності.

У цій історії для нас важлива напівзабута естетика балетного танцю, дещо специфічна хореографія, яка вимагає великого знання стилю, стилізації… Музика “Даремної обережності” звеселяє серце, лікує душу, повертає людям спокій і радість звичайних буднів. Його проблематика базується на дуже простих життєвих принципах – подивитися на своє життя зі сторони, на життя села, простих людей зі своїми радостями.

Розмовляли Аліна Плахтієнко, Наталя Мендюк

  • 0
  • 146
Схожі публікації