Психологія конфлікту: як підтримати стосунки з людьми під час війни, а не зіпсувати їх
Війна змінює українців, спрацьовує як каталізатор багатьох процесів. Агресія, відчай, нерозуміння “а чому я”, заздрість та примус до чогось – те, що змушує нас входити у конфлікт з людиною, яка має іншу думку. Про те, як реагувати на ситуації агресії у громадських місцях, як правильно спілкуватися з людьми, які отримали будь-які травми внаслідок війни та як бути у мовному конфлікті LMN розповіла психотерапевт Юлія Тетерко.
Конфлікт – це зіткнення різних інтересів, потреб або цінностей між двома чи більше сторонами.
“Існує кілька видів конфліктів:
- Міжособистісні конфлікти– виникають між людьми через особисті розбіжності.
- Внутрішньоособистісні конфлікти– це суперечності всередині однієї людини, між її бажаннями, потребами чи цінностями.
- Міжгрупові конфлікти– відбуваються між групами людей, наприклад, на робочому місці чи серед соціальних груп.
- Організаційні конфлікти– виникають в межах організацій або між ними.
- Міжнародні конфлікти– це зіткнення між різними країнами чи національними групами”, – зазначила Юлія Тетерко.
У період війни існує кілька категорій людей, які найбільш вразливі до конфліктів. Серед них психологиня виділяє:
“Варто також зазначити, що під час війни всі люди, які живуть на території держави, де ведуться бойові дії, тим чи іншим чином дотичні до цієї війни. Це може впливати на їхній психічний стан і поведінку, підвищуючи ризик конфліктних ситуацій”, – пояснює Юлія Тетерко.
“Коли військовий поводиться агресивно – це може бути пов’язано з різними причинами, включаючи реактивний психоз або флешбеки від пережитих травм. Водночас, є військові, які й до війни були агресивними, але під час конфлікту перестали це приховувати і почали користуватися своїми повноваженнями”, – розповідає психотерапевтка.
У таких ситуаціях важливо:
Мою подругу/друга військового поранили. Він/вона не може повернутися на фронт. Як я можу допомогти? Про що запитувати? Чи я не зроблю гірше? Такі запитання виникають неодноразово у тих, чиї близькі повернулися додому з пораненням. Юлія Тетерко виділяє 6 порад, щоб не нашкодити, а допомогти.
Пані Юлія зазначає, що питання мови однозначно дуже складне в наш час, тому стає каталізатором багатьох конфліктів. Для того, щоб запобігти сварок на цю тему необхідно бути толерантними – поважати вибір кожного щодо мови спілкування. Пояснювати свою позицію – без агресії розказати, чому ви обрали ту чи іншу мову. Уникати провокацій – не реагувати агресивно на вибір інших. Підтримувати діалог – намагатися знайти спільні точки дотику. Приймати різноманітність – розуміти, що люди мають різні погляди і переконання. Бути прикладом – демонструвати позитивне ставлення до вибору мови, яке не викликає конфліктів.
Найголовніше для нас усіх зараз — це єдність, підтримка та допомога. Не піддавайтеся негативним емоціям і будьте чесні у своїх словах, діях та вчинках.
Найближчим часом наші менеджери дадуть відповідь