Психологія конфлікту: як підтримати стосунки з людьми під час війни, а не зіпсувати їх | Львівська мануфактура новин
23 Червня, 19:30
logo-black

Психологія конфлікту: як підтримати стосунки з людьми під час війни, а не зіпсувати їх

Війна змінює українців, спрацьовує як каталізатор багатьох процесів. Агресія, відчай, нерозуміння “а чому я”, заздрість та примус до чогось – те, що змушує нас входити у конфлікт з людиною, яка має іншу думку. Про те, як реагувати на ситуації агресії у громадських місцях, як правильно спілкуватися з людьми, які отримали будь-які травми внаслідок війни та як бути у мовному конфлікті LMN розповіла психотерапевт Юлія Тетерко.

 

Конфлікт - це завжди зіткнення

Конфлікт – це зіткнення різних інтересів, потреб або цінностей між двома чи більше сторонами. 

Існує кілька видів конфліктів:

  1. Міжособистісні конфлікти– виникають між людьми через особисті розбіжності.
  2. Внутрішньоособистісні конфлікти– це суперечності всередині однієї людини, між її бажаннями, потребами чи цінностями.
  3. Міжгрупові конфлікти– відбуваються між групами людей, наприклад, на робочому місці чи серед соціальних груп.
  4. Організаційні конфлікти– виникають в межах організацій або між ними.
  5. Міжнародні конфлікти– це зіткнення між різними країнами чи національними групами”, – зазначила Юлія Тетерко. 

 

У період війни існує кілька категорій людей, які найбільш вразливі до конфліктів. Серед них психологиня виділяє: 

  1. Військовослужбовці – через постійний стрес і напруження можуть провокувати конфлікти.
  2. Біженці та внутрішньо переміщені особи– через втрату домівок і невизначеність майбутнього.
  3. Люди з різними політичними поглядами– розбіжності у поглядах на війну можуть призводити до конфліктів.
  4. Родини загиблих чи поранених– сильний емоційний біль часто перетворюється на роздратування.
  5. Громадяни, які пережили окупацію чи активні бойові дії– посттравматичний стресовий розлад (ПТСР) може викликати непередбачувані реакції.

“Варто також зазначити, що під час війни всі люди, які живуть на території держави, де ведуться бойові дії, тим чи іншим чином дотичні до цієї війни. Це може впливати на їхній психічний стан і поведінку, підвищуючи ризик конфліктних ситуацій”, – пояснює Юлія Тетерко. 

 

Я воюю, а ти ні, або як поводитися у ситуаціях, коли агресію проявляє військовий

“Коли військовий поводиться агресивно – це може бути пов’язано з різними причинами, включаючи реактивний психоз або флешбеки від пережитих травм. Водночас, є військові, які й до війни були агресивними, але під час конфлікту перестали це приховувати і почали користуватися своїми повноваженнями”, – розповідає психотерапевтка. 

У таких ситуаціях важливо: 

  1. Зберігати спокій– не відповідати агресією на агресію.
  2. Вислухати– дати можливість висловити свої емоції.
  3. Говорити спокійно і ввічливо– підтримувати нейтральний тон.
  4. Показувати емпатію– дати зрозуміти, що ви розумієте стан людини.
  5. Спробувати змінити тему розмови, або запропонувати діяльність, яка допоможе зняти напругу.

 

Методичка тактовності, або як спілкуватися з пораненими військовими

Мою подругу/друга військового поранили. Він/вона не може повернутися на фронт. Як я можу допомогти? Про що запитувати? Чи я не зроблю гірше? Такі запитання виникають неодноразово у тих, чиї близькі повернулися додому з пораненням. Юлія Тетерко виділяє 6 порад, щоб не нашкодити, а допомогти.

 

  1. Поважати їхній досвід – уникати зайвих запитань.
  2. Бути терплячими – розуміти, що їм може бути важко говорити про свої травми.
  3. Вислуховувати – дати можливість висловитися.
  4. Уникати жалості – краще показувати підтримку і готовність допомогти.
  5. Пропонувати допомогу – запитати, чим ви можете бути корисними.
  6. Бути тактовними – уникати нав’язливих запитань або коментарів про їхній стан.

 

"Я українець, бо говорю українською, а ти - росіянин, бо говориш російською”: як правильно “конфліктувати” у питанні мови

Пані Юлія зазначає, що питання мови однозначно дуже складне в наш час, тому стає каталізатором багатьох конфліктів. Для того, щоб запобігти сварок на цю тему необхідно бути толерантними – поважати вибір кожного щодо мови спілкування. Пояснювати свою позицію – без агресії розказати, чому ви обрали ту чи іншу мову. Уникати провокацій – не реагувати агресивно на вибір інших. Підтримувати діалог – намагатися знайти спільні точки дотику. Приймати різноманітність – розуміти, що люди мають різні погляди і переконання. Бути прикладом – демонструвати позитивне ставлення до вибору мови, яке не викликає конфліктів.

Найголовніше для нас усіх зараз — це єдність, підтримка та допомога. Не піддавайтеся негативним емоціям і будьте чесні у своїх словах, діях та вчинках.

 

User Image
Вікторія Вітер
  • 0
  • 124
Схожі публікації